
Dolf de Boer, PhD, MBA
Programmaleider Zorg vanuit Patiëntenperspectief
06 826 486 38
Onderzoek
De patiënt is de belangrijkste stakeholder in de gezondheidszorg. Het is daarom cruciaal dat zorg goed aansluit bij het perspectief van de patiënt en dat de kracht van de patiënt goed wordt benut. Op mijn afdeling werken we daaraan. Centrale vragen zijn: Wat vinden patiënten van de zorg die ze hebben gehad? Hoe kun je dat meten? Hoe maken patiënten keuzes? Welke informatie hebben ze daarbij nodig? De volgende projecten zijn illustratief voor wat we binnen mijn afdeling doen:
- Binnen het Burgerplatform bekijken we hoe patiënten en burgers beter betrokken kunnen worden bij het ontwikkelen van beleid in de gezondheidszorg. Het gaat om bijeenkomsten waarbij zowel burgers als beleidsmakers betrokken zijn. Bijeenkomsten worden gefaciliteerd door onderzoekers, ondersteund door methoden die de validiteit en betrouwbaarheid van de resultaten borgen.
- Binnen de Transparantiemonitor kijken we jaarlijks naar de wijze waarop informatie bijdraagt aan de best passende zorg voor patiënten. Dat doen we middels vragenlijst onderzoek onder burgers en professionals en middels casestudies naar specifieke ontwikkelingen om informatie beter te benutten voor de best passende zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ZorgkaartNederland, Thuisarts.nl, Samen Beslissen of Klinische Registraties zoals DICA.
- Binnen het OECD PaRIS project, dat ik leid namens een internationaal consortium, brengen we in meer dan 20 landen de ervaringen en uitkomsten onder chronisch zieken in kaart. Dat doen we met behulp van vragenlijsten die we binnen een consortium hebben ontwikkeld. Het gaat om een vragenlijst voor patiënten over hun ervaringen (PREMs) en hun ervaren uitkomsten (PROMs). Daarnaast is er een vragenlijst voor huisartsen / gezondheidscentra.
Ook de context is belangrijk
Door mijn MBA-opleiding Healthcare Management ben ik anders naar ons werk gaan kijken. We kunnen meer leren van de verhalen van de patiënt en de context waarin iets zich afspeelt. Het is leuk om te weten dat een huisarts een 8,5 krijgt, maar je hebt pas wast aan die informatie als je weet waarom hij die krijgt. Welke aspecten in zijn praktijk zorgen daarvoor? Ik denk dat er nog veel winst te behalen is in de manier waarop we de ervaringen en meningen van patiënten vertalen naar oplossingen in de praktijk. Goede methoden voor het in kaart brengen van die ervaringen zijn daarvoor niet genoeg. Je moet ook de interpretatie van de resultaten goed organiseren zodat de mensen die het voor de patiënt beter kunnen maken een gezamenlijk begrip ontwikkelen over hoe ze dat kunnen doen. Met ons onderzoek willen we daar graag aan bijdragen.
- Binnen het Burgerplatform bekijken we hoe patiënten en burgers beter betrokken kunnen worden bij het ontwikkelen van beleid in de gezondheidszorg. Het gaat om bijeenkomsten waarbij zowel burgers als beleidsmakers betrokken zijn. Bijeenkomsten worden gefaciliteerd door onderzoekers, ondersteund door methoden die de validiteit en betrouwbaarheid van de resultaten borgen.
- Binnen de Transparantiemonitor kijken we jaarlijks naar de wijze waarop informatie bijdraagt aan de best passende zorg voor patiënten. Dat doen we middels vragenlijst onderzoek onder burgers en professionals en middels casestudies naar specifieke ontwikkelingen om informatie beter te benutten voor de best passende zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ZorgkaartNederland, Thuisarts.nl, Samen Beslissen of Klinische Registraties zoals DICA.
- Binnen het OECD PaRIS project, dat ik leid namens een internationaal consortium, brengen we in meer dan 20 landen de ervaringen en uitkomsten onder chronisch zieken in kaart. Dat doen we met behulp van vragenlijsten die we binnen een consortium hebben ontwikkeld. Het gaat om een vragenlijst voor patiënten over hun ervaringen (PREMs) en hun ervaren uitkomsten (PROMs). Daarnaast is er een vragenlijst voor huisartsen / gezondheidscentra.
Ook de context is belangrijk
Door mijn MBA-opleiding Healthcare Management ben ik anders naar ons werk gaan kijken. We kunnen meer leren van de verhalen van de patiënt en de context waarin iets zich afspeelt. Het is leuk om te weten dat een huisarts een 8,5 krijgt, maar je hebt pas wast aan die informatie als je weet waarom hij die krijgt. Welke aspecten in zijn praktijk zorgen daarvoor? Ik denk dat er nog veel winst te behalen is in de manier waarop we de ervaringen en meningen van patiënten vertalen naar oplossingen in de praktijk. Goede methoden voor het in kaart brengen van die ervaringen zijn daarvoor niet genoeg. Je moet ook de interpretatie van de resultaten goed organiseren zodat de mensen die het voor de patiënt beter kunnen maken een gezamenlijk begrip ontwikkelen over hoe ze dat kunnen doen. Met ons onderzoek willen we daar graag aan bijdragen.
Projecten
Publicaties
- 2022|Springvloet, L., Zagt, A., Knottnerus, B., Boer, D. de. Het keuzeproces van patiënten: een inventarisatie van de literatuur. Utrecht: Nivel, 2022.
- 2021|Boer, D. de. Podcast Transparantiemonitor 2.
- 2021|Boer, D. de. Podcast Transparantiemonitor 3.
- 2021|Boer, D. de. Podcast Transparantiemonitor 1. Utrecht: Nivel, 2021.
- 2021|Springvloet, L., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Thuisarts.nl en ZorgkaartNederland: hoe dragen beide publiekswebsites bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten in specifiek de ziekenhuiszorg? Utrecht: Nivel, 2021.
- 2021|Zagt, A., Bos, N., Springvloet, L., Friele, R., Jong, J. de, Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. PROMs: hoe dragen PROMs in de medisch-specialistische zorg bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2021.
- 2021|Springvloet, L., Zagt, A., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: enkele kernbevindingen onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2021.
- 2021|Bos, N., Rolink, M., Springvloet, L., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2021.
- 2021|Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Zagt, A., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2020/2021. Verschillende invullingen van transparantie, maar ook gezamenlijk richting de toekomst: een overkoepelend rapport. Utrecht: Nivel, 2021.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. De Transparantiemonitor 2019-2020. Patiënten en artsen ervaren niet dezelfde mate van samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Triemstra, M., Boeije, H., Francke, A., Boer, D. de. Leidraad Burgerplatform Nivel. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Bastemeijer, C.M., Boosman, H., Zandbelt, L., Timman, R., Boer, D. de, Hazelzet, J.A. Patient Experience Monitor (PEM): the development of new short-form Picker experience questionnaires for hospital patients with a wide range of literacy levels. Patient Related Outcome Measures: 2020, 11, 221-230
- 2020|Eikenhorst, L. van, Triemstra, M., Boer, D. de. Ervaringen en behoeften van patiënten en artsen rondom het zorgtraject van diepe veneuze trombose en longembolie. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Rolink, M., Zuurmond, M., Boer, D. de, Triemstra, M. Implementatie CaReQol Astma: toepassing van een PROM vragenlijst in de longrevalidatie bij patiënten met ernstig astma. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Keuzehulpen: hoe dragen keuzehulpen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een vragenlijstonderzoek onder huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Jorna, Y., Tuyl, L. van, Rolink, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten: verslag van een Burgerplatform ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Rademakers, J., Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2019/2020. Het burgerperspectief op informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Boer, D. de, Springvloet, L., Rolink, M., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2019/2020. Transparantie: ieder zijn eigen invulling? Utrecht: Nivel, 2020.
- 2020|Rolink, M., Zuurmond, M., Boer, D. de, Bos, N. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van patiënten (2019): een onderzoek naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en
spoedeisende ambulancezorg. Utrecht: Nivel, 2020. - 2020|Zuurmond, M., Boer, D. de. Cliëntervaringen met de zorg en CZ zorgkantoor: een onderzoek onder mensen die recent zijn ingestroomd in de Wet langdurige zorg. Utrecht: Nivel, 2020.
- 2019|Wees, Ph.J van der, Verkerk, E.W., Verbiest, M.E.A., Zuidgeest, M., Bakker, C., Braspenning, J., Boer, D. de, Terwee, C.B., Vajda, I., Beurskens, A., Dulmen, S.A. Development of a framework with tools to support the selection and implementation of patient-reported outcome measures. Journal of Patient-Reported Outcomes: 2019, 3(75)
- 2019|Zuurmond, M., Boer, D. de. Wat verwachten en wensen burgers van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd?. Utrecht: NIvel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. The Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA): hoe dragen kwaliteitsregistraties bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Boer, D. de, Wiegers, T., Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018. ZorgkaartNederland: Hoe draagt ZorgkaartNederland bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Medisch-specialistische richtlijnen: hoe dragen richtlijnen bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Thuisarts.nl: hoe draagt Thuisarts.nl bij aan transparantie en de best passende zorg? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. Infographic. Gebruik van gezondheidsinformatie door zorggebruikers. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. De 3 goede vragen: hoe dragen de 3 goede vragen bij aan transparantie en de best passende zorg voor patiënten? Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Beslist Samen!: een implementatieproject over samen beslissen. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Bos, N., Springvloet, L., Rolink, M., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Gebruik van informatie over gezondheid: een vragenlijstonderzoek onder burgers. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Springvloet, L., Bos, N., Jong, J. de, Friele, R., Boer, D. de. De Transparantiemonitor 2018. Het artsenperspectief op transparantie in de zorg: een verkenning middels twee focusgroepen met huisartsen en medisch specialisten. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Boer, D. de, Bos, N., Springvloet, L., Jong, J. de, Friele, R. De Transparantiemonitor 2018: Op weg naar nieuwe invullingen van transparantie. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Wiegers, T.A., Hendriks, M., Malanda, U., Boer, D. de. Users' experiences with web-based health care information: qualitative study about diabetes and dementia information presented on a governmental website. Journal of Medical Internet Research: 2019, 21(7), Art. nr. e11340
- 2019|Rolink, M., Bos, N., Boer, D. de. Urgentie in de ambulancezorg en de acute eerstelijns zorgketen: Een verantwoording voor de urgentie-indeling. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2019|Kaitelidou, D., Economou, C., Galanis, P., Konstantakopoulou, O., Siskou, O., Domente, S., Boer, D. de, Boerma, W., Groenewegen, P.P. Development and validation of measurement tools for user experience evaluation surveys in the public primary healthcare facilities in Greece: a mixed methods study. BMC Family Practice: 2019, 20(49)
- 2019|Vervloet, M., Rolink, M., Dijk, L. van, Triemstra, M., Linn, A., Boer, D. de. Burgers en websiteontwikkelaars kijken samen naar online informatie over medicatie. Utrecht: Nivel, 2019.
- 2018|Wiering, B., Boer, D. de, Krol, M., Wieberneit-Tolman, H., Delnoij, D. Entertaining realistic treatment expectations while suffering from chronic pain: An exploration of treatment expectations and the relationship with patient-provider communication. BMC Health Services Research: 2018, 706(18)
- 2018|Glind, I. van de, Triemstra, M., Lammers, R., Vajda, I., Boer, D. de, Wees, Ph. van der. Interviews met voorloperprojecten voor de ontwikkeling van een PROMs wegwijzer: Kennis uit de praktijk over keuzes en vraagstukken bij het gebruik van PROMs. Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, Patiëntenfederatie Nederland, VSOP, 2018.
- 2018|Triemstra, M., Glind, I. van de, Wees, Ph. van der, Lammers, R., Vajda, I., Bos, N., Boer, D. de. Oriëntatie en voorbereiding op het meten van patiënt-gerapporteerde uitkomsten met PROMs (Patient Reported Outcome Measures). (Online tool en onderdeel van de PROM-toolbox op Zorginzicht.nl). Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, Patiëntenfederatie Nederland, VSOP, 2018.
- 2018|Glind, I. van de, Bakker-Jacobs, A., Triemstra, M., Boer, D. de, Wees, Ph. van der. Literatuurstudie over het gebruik van PROMs Huidige kennis en wetenschappelijk bewijs voor het gebruik van Patient Reported Outcome Measures. Utrecht/Nijmegen: Nivel, IQ Healthcare, 2018.
- 2018|Wiering, B., Boer, D. de, Krol, M., Wieberneit-Tolman, H., Delnoij, D. Entertaining accurate treatment expectations while suffering from chronic pain: an exploration of treatment expectations and the relationship with patient- provider communication. BMC Health Services Research: 2018, 18(706)
- 2018|Boer, D. de, Bos, N., Zuidgeest, M., Beusmans, P., Koopman, L., Scheurs, S. van der. Ontwikkelingen in het meten en gebruiken van patiëntervaringen en patiëntgerapporteerde uitkomsten: van de huidige stand van zaken naar lessen voor de toekomst. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Desomer, A., Heede, K. van der, Triemstra, M., Paget, J., Boer, D. de, Kohn, L., Cleemput, I. Het gebruik van patiëntenuitkomsten en -ervaringen (PROMS/PREMS) voor klinische en beleidsdoeleinden. Brussels: Belgian Health Care Knowledge, 2018.
- 2018|Desomer, A., Heede, K. van der, Triemstra, M., Paget, J., Boer, D. de, Kohn, L., Cleemput, I. Use of patient-reported outcome and experience measures in patient care and policy. Brussels: Belgian Health Care Knowledge, 2018.
- 2018|Garritsen, H., Boer, D. de. Cliëntervaringen met de zorg en CZ Zorgkantoor: een herhaalmeting onder ouderen die zorg in natura ontvangen. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Samenwerking bij personenalarmering: een inventarisatie van de spoedzorgketen. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Beter gebruik van personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Gaag, M. van der, Bos, N., Hendriks, M., Boer, D. de. Infografic: samenwerking bij personenalarmering. www.nivel.nl: Nivel, 2018.
- 2018|Wiering, B., Boer, D. de, Delnoij, D. Meeting patient expectations: patient expectations and recovery after hip or knee surgery. Musculoskeletal Surgery: 2018, 102(3), 231-240
- 2018|Wildeboer, J.A., Ven, A.R.T. van de, Boer, D. de. Substitution of care for chronic heart failure from the hospital to the general practice: patients’ perspectives. BMC Family Practice: 2018, 19(1), 8
- 2017|Boer, D. de, Hofstede, J.M., Veer, A.J.E. de, Raijmakers, N.J.H., Francke, A.L. Relatives’ perceived quality of palliative care: comparisons between care settings in which patients die. BMC Palliative Care: 2017, 16(41)
- 2017|Boer, D. de, Hoek, L. van der, Rademakers, J., Delnoij, D., Berg, M. van den. Do effects of common casemix adjusters on patient experiences vary across patient groups? Medical Care Research and Review: 2017, 17(768)
- 2017|Garritsen, H., Boer, D. de, Gaag, M. van der, Rademakers, J. De toegankelijkheid en bruikbaarheid van patiëntenportalen voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden: inzichten voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënten en Professional. Utrecht: NIVEL, 2017.
- 2017|Hendriks, M., Boer, D. de. Burgers willen een centrale website met betrouwbare informatie over zorg en gezondheid: verslag van tweedaagse bijeenkomst van het BurgerPlatform. www.nivel.nl: NIVEL, 2017.
- 2017|Kessel, P. van, Boer, D. de, Hendriks, M., Plass, A.M. Measuring patient outcomes in chronic health failure: psychometric properties of the care related quality of life for chronic health failure (CaReQol CHF) Health and Quality of Life Outcomes: 2017, 17(536)
- 2017|Wiering, B., Boer, D. de, Delnoij, D. Patient involvement in the development of patient-reported outcome measures: the developers' perspective. BMC Health Services Research: 2017, 17(635)
- 2017|Ven, D. van de, Bos, N., Boer, D. de. Kwaliteit van ambulancezorg vanuit het perspectief van cliënten: ervaringen van cliënten met de ambulancezorg gemeten met de CQ-indexen planbare en spoedeisende ambulancezorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2017.
- 2017|Ruijter, L., Hendriks, M., Malanda, U., Boer, D. de. Visuele zorgroute als manier om keuze-informatie over de zorg te presenteren: verslag van literatuuronderzoek en interviews met patiëntenorganisaties. www.nivel.nl: NIVEL, 2017.
- 2017|Wiering, B., Boer, D. de, Delnoij, D. Asking what matters: the relevance and use of patient-reported outcome measures that were developed without patient involvement. Health Expectations: 2017, 20(6), 1330-1341
- 2017|Wiering, B., Boer, D. de, Delnoij, D. Patient involvement in the development of patientreported outcome measures: a scoping review. Health Expectations: 2017, 20(1), 11-23
- 2017|Boer, D. de, Damen, N. Klantervaringen CZ Zorgkantoor 1,5 jaar na de hervorming van de langdurige zorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2017.
- 2016|Heeren, J., Triemstra, M., Boer, D. de. Ontwikkeling van de PREM Fysiotherapie: een vragenlijst over de ervaren kwaliteit van de fysiotherapeutische zorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2016.
- 2016|Bij, S. van der, Hoon, S. de, Nielen, M., Jong, A. de, Boer, D. de, Verheij, R. Routinematig vastgelegde zorggegevens als bron van kwaliteitsinformatie. Utrecht: NIVEL, 2016.
- 2016|Boer, D. de, Triemstra, M., Koopman, L., Zuidgeest, M. Tool Analyses: voor het vergelijken van patiëntervaringen tussen zorgaanbieders. (versie 1.0) Diemen/Utrecht: NIVEL, Zorginstituut Nederland, 2016.
- 2016|Triemstra, M., Boer, D. de, Koopman, L., Zuidgeest, M. Tool Evalueren en optimaliseren: van patiëntervaringsvragenlijsten. (versie 1.0) Diemen/Utrecht: NIVEL, Zorginstituut Nederland, 2016.
- 2016|Triemstra, M., Boer, D. de, Koopman, L., Zuidgeest, M. Tool Kwalitatieve methoden: voor het maken van patiëntervaringsvragenlijsten. (versie 1.0) Diemen/Utrecht: NIVEL, Zorginstituut Nederland, 2016.
- 2016|Triemstra, M., Boer, D. de, Koopman, L., Zuidgeest, M. Tool Dataverzameling: voor het meten van patiëntervaringen (versie 1.0). Utrecht/Diemen: NIVEL, Zorginstituut Nederland, 2016.
- 2016|Bomhoff, M., Boer, D. de, Friele, R. Conceptueel kader voor de ontwikkeling van toezicht op samenwerking in de zorg en ondersteuning van kwetsbare cliënten thuis. www.nivel.nl: NIVEL, 2016.
- 2016|Sixma, H., Boer, D. de. Hoe kan de Inspectie patiëntervaringen benutten? Bruikbaarheid CQ-index voor Risicogestuurd Toezicht IGZ. KIZ: Tijdschrift over Kwaliteit en Veiligheid in Zorg: 2016(1), 24-27
- 2016|Bij, S. van der, Hoon, S. de, Boer, D. de, Jong, A. de, Nielen, M., Verheij, R. NIVEL-onderzoek naar kwaliteit HIS-registratie: routine, zorgdata nog niet gechikt voor kwaliteitsindicatoren. Eerstelijns: 2016, 8(2), 23-23
- 2016|Kessel, P. van, Triemstra, M., Boer, D. de, Plass, A.M. Meten van uitkomsten van zorg met PROMs. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice: 2016, 13(2), 8-10
- 2016|Boer, D. de, Zuizewind, C., Driesenaar, J., Plass, A.M. Rapporteren van patiëntervaringen ten behoeve van kwaliteitsverbetering: inzichten uit het Maxima Medisch Centrum. www.nivel.nl: NIVEL, 2016.
- 2015|Bos, N., Zuidgeest, M., Kessel, P. van, Boer, D. de. Handreiking: ontwikkelen van patiëntervaringsvragenlijsten om kwaliteit van zorg te meten. www.nivel.nl: NIVEL, 2015.
- 2015|Boer, D. de, Hoek, L. van der. Het vergelijken van patiëntervaringen tussen zorgaanbieders: meerwaarde van ordinale modellen voor indicatoren gebaseerd op één vraag met een beperkt aantal antwoordcategorieën. www.nivel.nl: NIVEL, 2015.
- 2015|Bos, N., Hoek, L. van der, Plass, A.M., Boer, D. de. Ervaringen van cliënten met de Hulp bij het Huishouden: landelijke meting met de CQ-index Hulp bij het Huishouden 2014. Utrecht: NIVEL, 2015.
- 2015|Krol, M.W., Boer, D. de, Sixma, H., Hoek, L. van der, Rademakers, J.J.D.J.M., Delnoij, D.M. Patient experiences of inpatient hospital care: a department matter and a hospital matter. International Journal for Quality in Health Care: 2015, 27(1), 17-25
- 2014|Boer, D. de, Hoek, L. van der. Versnelling van vergelijkende analyse en casemixcorrectie: een geautomatiseerde procedure met behulp van een referentiedataset. Utrecht: NIVEL, 2014.
- 2015|Wiering, B.M., Boer, D. de, Delnoij, D. Patient involvement in patient-reported outcome measure development: the developers’ perspective. European Journal of Public Health: 2015, 25(spl. 3) 291. Abstract: 8th European Public Health Conference: "Health in Europe - from global to local policies, methods and practices". 14-17 oktober 2015 in Milan.
- 2014|Kessel, P. van, Triemstra, M., Boer, D. de. Handreiking voor het meten van kwaliteit van zorg met Patient Reported Outcome Measures. Utrecht: NIVEL, 2014.
- 2015|Krol, M.W., Boer, D. de, Delnoij, D.M., Rademakers, J.J.D.J.M. The Net Promoter Score – an asset to patient experience surveys? Health Expectations: 2015, 18(6), 3099-3109
- 2014|Berg, M.J. van den, Boer, D. de, Gijsen, R., Heijink, R., Limburg, L.C.M., Zwakhals, S.L.N. Zorgbalans 2014: de prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2014.
- 2014|Berg, M.J. van den, Boer, D. de, Gijsen, R., Heijink, R., Limburg, L.C.M., Zwakhals, S.L.N. Zorgbalans 2014: de prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg. Op hoofdlijnen. Bilthoven: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2014.
- 2014|Kessel, P. van, Hoek, L. van der, Boer, D. de. Toepasbaarheid en meerwaarde van item-responstheorie bij de CQ-index. Utrecht: NIVEL, 2014.
- 2013|Krol, M.W., Boer, D. de, Rademakers, J.J.D.J.M., Delnoij, D.M. Overall scores as an alternative to global ratings in patient experience surveys: a comparison of four methods. BMC Health Services Research: 2013, 13(479)
- 2013|Krol, M., Boer, D. de, Plass, A.M., Rademakers, J. CQ-index module Pijn: meetinstrumentontwikkeling. Ervaringen met pijnbehandeling en pijnbeleving van chronische pijnpatiënten en ontwikkeling van de CQ-index module Pijn. Utrecht: NIVEL, 2013.
- 2013|Graaf-Ruizendaal, W.A. de, Berendsen, A.J., Boer, D. de, Bakker, D.H. de. Do patient and practice characteristics confound age-group differences in preferences for general practice care? A quantitative study. BMC Family Practice: 2013, 14(90)
- 2013|Boer, D. de, Vriens, B., Weert, C. van, Oosterhout, F. van, Delnoij, D. De ervaren uitkomst van een heupoperatie als indicator voor kwaliteit van zorg: een pilotstudie. Utrecht: NIVEL, 2013.
- 2011|Krol, M., Boer, D. de, Hoek, L. van der, Dahlhaus-Booij, J., Rademakers, J., Delnoij, D. Meetverantwoording cliëntgebonden indicatoren Hulp bij het Huishouden 2010: schoning van data, schaalanalyses en casemix-correctie. Utrecht: NIVEL, 2011.
- 2012|Krol, M.W., Boer, D. de, Booij, J.C., Rademakers, J., Delnoij, D.M.J. Ervaringen van cliënten met de Hulp bij het Huishouden: resultaten van de eerste en tweede verwerkingsronde van de landelijke meting met de CQ-index Hulp bij het Huishouden. Utrecht: NIVEL, 2012.
- 2013|Krol, M., Boer, D. de, Plass, A.M.C., Rademakers, J. Health care experiences and preferences of Dutch chronic pain patients: a call for coordination and continuity. European Journal of Public Health: 2013, 23(Suppl. 1) 187. Abstract. 6th European Public Health Conference: Health in Europe: are we there yet? Learning from the past, building the future. 13-16 November 2013, Brussel.
- 2012|Rademakers, J., Delnoij, D., Nijman, J., Boer, D. de. Educational inequalities in patient-centred care: patients’ preferences and experiences. BMC Health Services Research: 2012, 12(261)
- 2012|Zuidgeest, M., Delnoij, D.M.J., Luijkx, K.G., Boer, D. de, Westert, G.P. Patients' experiences of the quality of long-term care among the elderly: comparing scores over time. BMC Health Services Research: 2012, 12(26)
- 2012|Boer, D. de, Delnoij, D. De onderbouwing en het gebruik van kwaliteitsindicatoren. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2012, 90(2), 69-70
- 2011|Boer, D. de, Delnoij, D., Rademakers, J. The discriminative power of patient experience surveys. BMC Health Services Research: 2011, 11(332)
- 2012|Asmoredjo, J., Boer, D. de, Delnoij, D. Verantwoording aanpassing vragenlijsten en indicatoren CQI VV&T. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2012.
- 2011|Damman, O.C., Boer, D. de, Hendriks, M., Meuwissen, L.E., Rademakers, J., Delnoij, D.M.J., Groenewegen, P.P. Differences between family practices in the associations of patient characteristics with health care experiences. Medical Care Research and Review: 2011, 68(6), 725-739
- 2013|Boer, D. de, Delnoij, D., Rademakers, J. The importance of patient-centered care for various patient groups. Patient Education and Counseling: 2013, 90(3), 405-410
- 2011|Donselaar, C.G., Boer, D. de, Hoek, L. van der, Krol, M.W., Rademakers, J., Delnoij, D.M.J. Ervaringen van verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en Zorgverzekering, meting 2011. Utrecht: NIVEL, Centrum Klantervaring Zorg, 2011.
- 2011|Boer, D. de, Zwijnenberg, N., Hendriks, M., Delnoij, D. De effecten van wijzigingen in vragenlijsten en indicatoren op indicatorscores: de CQ-index Verpleging, Verzorging en Thuiszorg. Utrecht: NIVEL, 2011.
- 2011|Hopman, P., Boer, D. de, Rademakers, J. Kennisvraag: wat heeft vijf jaar CQ-index opgeleverd? Utrecht: NIVEL, 2011.
- 2010|Donselaar, C.G., Boer, D. de, Hoek, L. van der, Booij, J.C., Rademakers, J., Hendriks, M., Delnoij, D.M.J. Ervaringen van verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en Zorgverzekering, meting 2010. Utrecht: NIVEL, 2010.
- 2010|Boer, D. de, Delnoij, D., Rademakers, J. Do patient experiences on priority aspects of health care predict their global rating of quality of care? A study in five patient groups. Health Expectations: 2010, 12(3), 285-297
- 2009|Zwijnenberg, N., Hendriks, M., Boer, D. de, Spreeuwenberg, P., Zegers, M., Rademakers, J., Delnoij, D.M.J. Ervaringen van verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en Zorgverzekering, meting 2009. Utrecht: NIVEL, 2009.
- 2009|Boer, D. de, Veenhof, C., Delnoij, D. CQ Index Fysiotherapie, versie 2.3: psychometrische eigenschappen en discriminerend vermogen. Utrecht: NIVEL, 2009.
- 2009|Veer, A.J.E. de, Boer, D. de, Spreeuwenberg, P., Brandt, H.E., Schellevis, F.G., Francke, A.L. Ervaringen van Buurtzorgcliënten in landelijk perspectief. Addendum bij het rapport "Buurtzorg: nieuw en toch vertrouwd". www.nivel.nl: NIVEL, 2009.
- 2010|Boer, D. de, Delnoij, D. Verantwoording evaluatie VV&T. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2010.
- 2008|Hendriks, M., Boer, D. de, Spreeuwenberg, P., Rademakers, J.J.D.J.M., Delnoij, D. De CQ-index: het vergelijken van klantervaringen in de zorg: achtergronddocument bij de Jaarrapportage Klantervaringen in de Zorg 2007 van het Centrum Klantervaring Zorg. Utrecht: NIVEL, Centrum Klantervaring Zorg, 2008.
- 2008|Sixma, H., Hendriks, M., Boer, D. de, Delnoij, D. Handboek CQI metingen: richtlijnen en voorschriften voor metingen met een CQI meetinstrument. Rapportage (Deel 3). Utrecht: NIVEL, 2008.
- 2008|Sixma, H., Hendriks, M., Boer, D. de, Delnoij, D. Handboek CQI Ontwikkeling: richtlijnen en voorschriften voor de ontwikkeling van een CQI meetinstrument. Utrecht: NIVEL, 2008.
- 2008|Sixma, H., Hendriks, M., Boer, D. de, Delnoij, D. Handboek CQI metingen: richtlijnen en voorschriften voor metingen met een CQI meetinstrument. Steekproeftrekking en dataverzameling (Deel 1). Utrecht: NIVEL, 2008.
- 2011|Donselaar, C.G., Boer, D. de, Zegers, M., Rademakers, J., Hendriks, M. Wat is belangrijker bij het bepalen van het algemeen oordeel over de zorgverzekeraar: concrete ervaringen of vertrouwen, loyaliteit en beeldvorming? Determinanten van het algemeen oordeel. www.nivel.nl: NIVEL, 2011.
- 2008|Boer, D. de, Damman, O., Delnoij, D. Meetverantwoording cliëntgebonden indicatoren VV&T: schoning van data, schaalanalyses en casemixadjustment. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2008.
- 2010|Booij, J.C., Zwijnenberg, N.C., Koopman, L., Hoek, L.S. van der, Boer, D. de, Hendriks, M., Delnoij, D. Landelijke meting CQ-index kortdurende ambulante GGZ 2009: schoning van data, schaalanalyses en vergelijking van de instellingen. Utrecht: NIVEL, 2010.
- 2007|Boer, D. de, Hendriks, M., Damman, O.C., Spreeuwenberg, P., Rademakers, J., Delnoij, D.M.J., Meulen-Arts, S. van der, Centrum Klantervaring Zorg. Ervaringen van verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en Zorgverzekering, meting 2007. Utrecht: NIVEL, 2007.
- 2008|Sixma, H., Hendriks, M., Boer, D. de, Delnoij, D. Handboek CQI Metingen: richtlijnen en voorschriften voor metingen met een CQI meetinstrument. Opschoning databestanden en (vergelijkende) analyses (Deel 2). Utrecht: NIVEL, 2008.
- 2011|Booij, J., Boer, D. de, Hoek, L. van der, Delnoij, D. Meetverantwoording cliëntgebonden indicatoren VV&T 2010: schoning van data, schaalanalyses en casemixcorrecties. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2011.
- 2010|Boer, D. de, Hoek, L. van der, Delnoij, D., Groenewegen, P. Kleine zorgaanbieders in multilevel vergelijkende analyses: de CQI verpleging, verzorging en thuiszorg. www.nivel.nl: NIVEL, 2010.
- 2008|Reitsma-van Rooijen, M., Boer, D. de, Hendriks, M., Hoek, L. van der, Rademakers, J., Delnoij, D.M.J. Ervaringen van verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en Zorgverzekering, meting 2008. Utrecht: NIVEL, Centrum Klantervaring Zorg, 2008.
- 2011|Rademakers, J., Delnoij, D., Boer, D. de. Structure, process or outcome: which contributes most to patients' overall assessment of healthcare quality? BMJ Quality & Safety: 2011, 20(4), 326-331
- 2013|Berg, M.J. van den, Boer, D. de, Deuning, C., Gijsen, R., Hayen, A.P., Heijink, R., Kooistra, M., Lambooij, M., Limburg, L.C.M., Zwakhals, S.L.N. Zorgbalans. Bilthoven: RIVM, 2013.
- 2008|Zuidgeest, M., Boer, D. de, Hendriks, M., Rademakers, J. Verschillende dataverzamelingsmethoden in CQI onderzoek: een overzicht van de respons en representativiteit van respondenten. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2008, 86(8), 455-462
- 2010|Rademakers, J.J.D.J.M., Delnoij, D.M.J., Boer, D. de. Importance of patient centred care for various patient groups. European Journal of Public Health: 2010, 20(suppl. 1) 15. Abstract. 3rd European Public Health Conference 'Integrated Public Health', 10-13 November 2010, Amsterdam.
- 2010|Boer, D. de, Delnoij, D. Cijfers over klantervaringen in de zorg. In: Centrum Klantervaring Zorg. Jaarrapportage klantervaringen in de zorg 2009: de balans opmaken. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2010. 12-33
- 2011|Zwijnenberg, N.C., Boer, D. de, Booij, J.C., Buers, C.C.E., Donselaar, C.G., Koopman, L., Krol, M.W., Delnoij, D.M.J. Vijf jaar onderzoek naar klantervaringen in de zorg. In: Centrum Klantervaring Zorg. Jaarrapportage Klantervaringen in de Zorg 2010. De CQ-index: 5 jaar later. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2011. 12-25
CV
Professioneel verleden
Dolf de Boer studeerde psychologie aan de Vrije Universiteit en deed zijn promotieonderzoek aan de University of Birmingham in Engeland naar de effecten van stress op gezondheid. Bij het Nivel vervulde Dolf een sleutelrol in samenwerkingsverbanden met het Centrum Klantervaring Zorg, het RIVM en Zorginstituut Nederland. Zijn vrij tijd besteed Dolf aan zijn gezin en daarnaast sport hij zoveel mogelijk.
2016 – heden: Programmaleider Zorg vanuit Patiëntenperspectief
2013 – 2016: Projectleider samenwerking Zorginstituut Nederland / Nivel
2012 – heden: Lid van de methodologische expertgroep van Zorginstituut Nederland
2012 – 2015: Copromotor van het proefschrift ''Numbers telling the tale? On the validity of patient"
2011 – 2014: Redactielid van de Zorgbalans van het RIVM
2011 – heden: Redactielid Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen (TSG)
2007 – 2016: Senior onderzoeker Kwaliteit van Zorg, Transparantie en Patiëntenperspectief bij het Nivel
2007 – 2011: Onderzoeker CQ-index bij het Centrum Klantervaring Zorg
2006 – 2007: Business Analyst bij de Plexus Medical Group (tegenwoordig onderdeel van KPMG)
2003 – 2006: PhD student, University of Birmingham, Birmingham, UK
2003 – 2003: Onderzoeker, Biologische Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam
2016 – heden: Programmaleider Zorg vanuit Patiëntenperspectief
2013 – 2016: Projectleider samenwerking Zorginstituut Nederland / Nivel
2012 – heden: Lid van de methodologische expertgroep van Zorginstituut Nederland
2012 – 2015: Copromotor van het proefschrift ''Numbers telling the tale? On the validity of patient"
2011 – 2014: Redactielid van de Zorgbalans van het RIVM
2011 – heden: Redactielid Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen (TSG)
2007 – 2016: Senior onderzoeker Kwaliteit van Zorg, Transparantie en Patiëntenperspectief bij het Nivel
2007 – 2011: Onderzoeker CQ-index bij het Centrum Klantervaring Zorg
2006 – 2007: Business Analyst bij de Plexus Medical Group (tegenwoordig onderdeel van KPMG)
2003 – 2006: PhD student, University of Birmingham, Birmingham, UK
2003 – 2003: Onderzoeker, Biologische Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam
Opleiding
MSc Psychology
MBA Health Care Management
MBA Health Care Management