Senior researcher Healthcare System and Governance
Publicatie
Publication date
Consumentenpanel Gezondheidszorg: basisrapport met informatie over het panel (2012).
Brabers, A.E.M., Reitsma-van Rooijen, M., Jong, J.D. de. Consumentenpanel Gezondheidszorg: basisrapport met informatie over het panel (2012). www.nivel.nl: NIVEL, 2012. 43 p.
Download the PDF
Het NIVEL is onlangs gestart met de werving van 1.000 migranten voor het Consumentenpanel Gezondheidszorg. In het panel worden landelijk meningen en ervaringen verzameld van gebruikers van de gezondheidszorg. De panelleden moeten daarom een goede afspiegeling vormen van de bevolking.
Het panel zoekt uitbreiding onder de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse bevolking van Nederland en is begonnen met de werving van Marokkaanse Nederlanders. Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) werkt daarvoor samen met Pharos, het kennis- en adviescentrum voor migranten, vluchtelingen en gezondheid. Het NIVEL wil deze leden onder meer gaan werven met een variant op de sneeuwbalmethode. Daarbij vraag je aan nieuwe leden om zelf andere mensen uit te nodigen om ook lid te worden van het panel.
Tips
NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma: “We willen het panel uitbreiden met in totaal ruim 1.000 migranten uit verschillende groepen. Als aanzet voor de werving organiseerde Pharos een bijeenkomst met Marokkaanse Nederlanders. Dit werd een heel inspirerende bijeenkomst. De aanwezigen waren het unaniem eens over het belang van een goede vertegenwoordiging in het panel van migranten, zodat ook hun stem kan worden gehoord. Zij dachten actief mee en gaven bruikbare tips voor de werving van deze nieuwe leden.” Wanneer blijkt dat de methode succesvol is om Marokkaanse Nederlanders te werven, zal worden gestart met de werving van andere migrantengroepen.
Meningen en ervaringen
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat momenteel uit 6000 mensen van 18 jaar en ouder die regelmatig vragen beantwoorden over de gezondheidszorg. De uitkomsten worden openbaar gemaakt in artikelen en rapporten en zijn ook te vinden via www.nivel.nl/consumentenpanel. Uitkomsten van onderzoek binnen het panel zijn een belangrijke informatiebron voor beleidsmakers en belangengroepen die willen weten wat gebruikers vinden van de gezondheidszorg.
Geschiedenis
Het panel is in 1992 opgericht door de Consumentenbond en het NIVEL. Vanaf 2004 heeft het NIVEL het panel onder zijn hoede. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) subsidieert de infrastructuur en per jaar twee peilingen met vragenlijsten die schriftelijk of via internet worden afgenomen. Overige peilingen worden gefinancierd door anderen die graag onderzoek met het panel willen uitvoeren.
Onderzoek doen met het Consumentenpanel Gezondheidszorg
Alle informatie over het panel is te vinden in het basisrapport (zie rechtsboven). Ook kunt u daarin lezen hoe u gebruik kunt maken van het Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Het panel zoekt uitbreiding onder de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse bevolking van Nederland en is begonnen met de werving van Marokkaanse Nederlanders. Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) werkt daarvoor samen met Pharos, het kennis- en adviescentrum voor migranten, vluchtelingen en gezondheid. Het NIVEL wil deze leden onder meer gaan werven met een variant op de sneeuwbalmethode. Daarbij vraag je aan nieuwe leden om zelf andere mensen uit te nodigen om ook lid te worden van het panel.
Tips
NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma: “We willen het panel uitbreiden met in totaal ruim 1.000 migranten uit verschillende groepen. Als aanzet voor de werving organiseerde Pharos een bijeenkomst met Marokkaanse Nederlanders. Dit werd een heel inspirerende bijeenkomst. De aanwezigen waren het unaniem eens over het belang van een goede vertegenwoordiging in het panel van migranten, zodat ook hun stem kan worden gehoord. Zij dachten actief mee en gaven bruikbare tips voor de werving van deze nieuwe leden.” Wanneer blijkt dat de methode succesvol is om Marokkaanse Nederlanders te werven, zal worden gestart met de werving van andere migrantengroepen.
Meningen en ervaringen
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat momenteel uit 6000 mensen van 18 jaar en ouder die regelmatig vragen beantwoorden over de gezondheidszorg. De uitkomsten worden openbaar gemaakt in artikelen en rapporten en zijn ook te vinden via www.nivel.nl/consumentenpanel. Uitkomsten van onderzoek binnen het panel zijn een belangrijke informatiebron voor beleidsmakers en belangengroepen die willen weten wat gebruikers vinden van de gezondheidszorg.
Geschiedenis
Het panel is in 1992 opgericht door de Consumentenbond en het NIVEL. Vanaf 2004 heeft het NIVEL het panel onder zijn hoede. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) subsidieert de infrastructuur en per jaar twee peilingen met vragenlijsten die schriftelijk of via internet worden afgenomen. Overige peilingen worden gefinancierd door anderen die graag onderzoek met het panel willen uitvoeren.
Onderzoek doen met het Consumentenpanel Gezondheidszorg
Alle informatie over het panel is te vinden in het basisrapport (zie rechtsboven). Ook kunt u daarin lezen hoe u gebruik kunt maken van het Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Gegevensverzameling