Publicatie
Publication date
The training and assessment of surgical skills in robot assisted surgery.
Beulens, A.J.W. The training and assessment of surgical skills in robot assisted surgery. Utrecht/Amsterdam: Nivel/VU Amsterdam, 2023. 420 p. Proefschrift van de Vrije Universiteit, Amsterdam
Download the PDF
De gezondheidszorg is voortdurend in beweging om de kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg te verbeteren. In Nederland wordt steeds meer aandacht besteed aan de centralisering van complexe behandelingen, zoals verschillende soorten Robot-Geassisteerde Chirurgie (RAS), naar centra met een hoog volume (hoger aantal van deze ingrepen). Omdat dit naar verwachting de kwaliteit van de zorg zal verbeteren en de patiëntveiligheid zal worden vergroot. Dit vanwege de toegenomen blootstelling van de chirurg en het ondersteunend personeel. De vraag blijft of een groter aantal chirurgische ingrepen per ziekenhuis of juist de kwaliteit van de chirurg van invloed is op de uitkomst van de patiënt. Uit literatuur blijkt dat er grote verschillen zitten in het aantal postoperatieve complicaties bij chirurgen met vergelijkbare chirurgische volumes per centrum of zelfs in hetzelfde centrum.
De introductie van de chirurgische robot heeft geresulteerd in een toenemende technische moeilijkheidsgraad van deze robot geassisteerde operaties. Nieuwe methoden om beginnende chirurgen (assistenten en fellows) te trainen in deze zeer gespecialiseerde technieken moeten worden geïmplementeerd om de veiligheid van
de patiënt te waarborgen. Waar algemene richtlijnen en certificeringscriteria zijn vastgelegd voor laparoscopische chirurgie in de vorm van de European Basic Laparoscopic Urological Skills (E -BLUS),8–10 bestaan dergelijke richtlijnen niet voor RAS. De beoordeling en certificering van RAS-vaardigheden bevinden zich nog in een voorbereidende fase binnen alle chirurgische specialismen. Dit geldt ook binnen de urologie.
Het eerste deel van dit proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag:‘’Wat zijn de beste methoden om chirurgen op te leiden in robot-geassisteerde chirurgie?’’
Het tweede deel van het proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag:‘’Hoe kan het functioneren van een robotchirurg het beste worden beoordeeld?’’
Het derde deel van het proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag: ‘’Wat is de relatie tussen de vaardigheden van een chirurg en de postoperatieve uitkomsten van een patiënt?’
De introductie van de chirurgische robot heeft geresulteerd in een toenemende technische moeilijkheidsgraad van deze robot geassisteerde operaties. Nieuwe methoden om beginnende chirurgen (assistenten en fellows) te trainen in deze zeer gespecialiseerde technieken moeten worden geïmplementeerd om de veiligheid van
de patiënt te waarborgen. Waar algemene richtlijnen en certificeringscriteria zijn vastgelegd voor laparoscopische chirurgie in de vorm van de European Basic Laparoscopic Urological Skills (E -BLUS),8–10 bestaan dergelijke richtlijnen niet voor RAS. De beoordeling en certificering van RAS-vaardigheden bevinden zich nog in een voorbereidende fase binnen alle chirurgische specialismen. Dit geldt ook binnen de urologie.
Het eerste deel van dit proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag:‘’Wat zijn de beste methoden om chirurgen op te leiden in robot-geassisteerde chirurgie?’’
Het tweede deel van het proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag:‘’Hoe kan het functioneren van een robotchirurg het beste worden beoordeeld?’’
Het derde deel van het proefschrift richt zich op de volgende onderzoeksvraag: ‘’Wat is de relatie tussen de vaardigheden van een chirurg en de postoperatieve uitkomsten van een patiënt?’
Healthcare is constantly moving towards the improvement of quality of care and safety for patients. In the Netherlands, increasing attention is being paid to the relocation of complex treatments such as different types of robot assisted surgery (RAS) to high-volume centres as it is expected to improve the quality of care and increases patient safety due to the increased exposure of surgeon and staff. The question remains whether the higher number of surgical procedures per hospital or the quality of the surgeon influences the patients outcome. There are large variations in postoperative complication rates amongst surgeon with similar surgical volumes per centre or even in the same centre. The qualification and certification of RAS skills are still in a preliminary phase within all surgical specialties, also in urology.
The introduction of the surgical robot resulted in increasing technical difficulty of these robot assisted surgeries. New methods of training for novice surgeons (residents and fellows) in these highly specialised techniques should be implemented to guarantee patient safety. Where general guidelines and certification criteria have
been set for laparoscopic surgery in the form of the European Basic Laparoscopic Urological Skills (E-BLUS) examination,8–10 no such guidelines exist for RAS.
The challenge for novice surgeons is how to learn new surgical procedures and once the procedure is learned and they become experts how to analyse past performances and subsequently use this as a lesson for the future.
The first part of the thesis focuses on the following research question: What are the best methods to educate surgeons in robotic surgery?
The second part of the thesis focuses on the following research question: How can the performance of robotic surgeon’s best be assessed?
The third part of the thesis focuses on the following research question: What is the relation between a surgeon’s performance and a patient’s postoperative outcomes?
The introduction of the surgical robot resulted in increasing technical difficulty of these robot assisted surgeries. New methods of training for novice surgeons (residents and fellows) in these highly specialised techniques should be implemented to guarantee patient safety. Where general guidelines and certification criteria have
been set for laparoscopic surgery in the form of the European Basic Laparoscopic Urological Skills (E-BLUS) examination,8–10 no such guidelines exist for RAS.
The challenge for novice surgeons is how to learn new surgical procedures and once the procedure is learned and they become experts how to analyse past performances and subsequently use this as a lesson for the future.
The first part of the thesis focuses on the following research question: What are the best methods to educate surgeons in robotic surgery?
The second part of the thesis focuses on the following research question: How can the performance of robotic surgeon’s best be assessed?
The third part of the thesis focuses on the following research question: What is the relation between a surgeon’s performance and a patient’s postoperative outcomes?