Publicatie

Publication date

Web 2.0: geen flauwekul voor toekomstige gemeenten.

Batenburg, R., Berg, B. van den, Holland, C., Plomp, M., Velde, R. de. Web 2.0: geen flauwekul voor toekomstige gemeenten. A+O magazine: 2009(23), p. 12-13.
Buzzwords beschrijven ontwikkelingen die al een tijdje te herkennen zijn, maar door een pakkende term plots een golf van belangstelling krijgen. De term Web 2.0 is hiervan een goed voorbeeld. Wie regelmatig gebruikmaakt van verschillende internetsites, kent het fenomeen dat je wordt uitgenodigd te reageren op een artikel, een product of je mening te geven over een bepaald onderwerp. Vaak zitten hier bestaande organisaties achter die op een innovatieve en/of efficiënte manier gebruik willen maken van de gigantische aantallen gebruikers van het internet. Maar omgekeerd ontstaan er ook talloze nieuwe organisaties en initiatieven op het internet, omdat gebruikers daar zelf websites voor interactie en samenwerking oprichten. Web 2.0 geeft een verzamelnaam aan het fenomeen dat de standaard internetgebruiker niet alleen informatie zoekt en leest, maar het internet ook steeds vaker zelf beschrijft en voor allerlei doeleinden mobiliseert. (aut. ref.)