Nieuws
15-12-2003

Patiënten gematigd positief over huisartsenposten

Patiënten die een huisartsenpost bellen geven deze post een rapportcijfer tussen de 6,6 en 8. De meerderheid (94%) wordt te woord gestaan door de assistent van de huisartsenpost. Zij geven een 6,6. De minderheid (6%) krijgt - na de assistent - de huisarts zelf aan de lijn. Deze bellers geven een 8.

Dit blijkt uit onderzoek onder de leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg, een samenwerkingsproject tussen het NIVEL en de Consumentenbond, gefinancierd door het ministerie van VWS.
De huisartsenposten zijn er vooral gekomen omdat huisartsen teveel werk hadden. Vooral de avond- en weekenddiensten werden als zwaar ervaren. Door de introductie van huisartsenposten zijn huisartsen minder tijd kwijt met deze diensten. Hoe patiënten tegen huisartsenposten aankijken, was niet bekend. Uit dit onderzoek blijkt dat patiënten over het algemeen positief zijn: 90% van de bellers krijgt binnen 5 minuten iemand aan de lijn die ze vriendelijk te woord staat en goed luistert. Daar staat tegenover dat van de bellers die een advies van de assistent krijgt, ongeveer éénderde dat advies niet nuttig of betrouwbaar vindt. De helft van de bellers wordt uitgenodigd om naar de huisartsenpost toe te komen.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.