Coordinator research program Communication in Healthcare; endowed professor 'Communication in healthcare, especially in primary care', Radboud University, the Netherlands
Publicatie
Publication date
In gesprek met ouderen.
Weert, J. van, Jansen, J., Dulmen, S. van. In gesprek met ouderen. Huisarts en Wetenschap: 2012, 55(4), p. 174-177.
Read online
De omgang met ouderen vergt speciale vaardigheden van de huisarts, al was het maar omdat zij vaker een chronische aandoening hebben of een complexe en emotioneel beladen ziekte zoals kanker. Met name oudere patiënten hebben vaak moeite om alle informatie en adviezen te bevatten die tijdens de vaak ingewikkelde en langdurige diagnose- en behandelingstrajecten over hen worden uitgestort. Dit artikel belicht een aantal leeftijdsgebonden factoren die een rol spelen en geeft praktische adviezen om een gesprek met oudere patiënten patiëntgerichter en efficiënter te laten verlopen. Ouderen hebben soms een verkeerd beeld van hun ziekte en door sensorische, functionele of cognitieve beperkingen kunnen ze de gegeven informatie ook vaak niet goed onthouden of begrijpen. Het is goed daar in het contact rekening mee te houden door informatie helder te structureren en ‘bruggetjes’ te maken tussen verschillende onderwerpen. Ook kan men de patiënt ter afronding van het gesprek de belangrijkste informatie laten herhalen. Zeker in het contact met ouderen is het van belang alert te zijn op specifieke zorgen, vragen en andere signalen van de patiënt en daarop door te vragen. (aut. ref.)
Consultations with elderly patients require special skills, if only because they more often have chronic illnesses and complex and emotionally charged diseases such as cancer. It is perhaps not surprising that particularly elderly patients have difficulty taking in all the information and advice they receive about the diagnosis and treatment. This article highlights a number of age-related factors that can have a role in this, and provides practical advice on how to make a consultation with an elderly patient more patient-oriented and more efficient. Elderly patients often have the wrong idea about their disease and frequently do not understand or remember the information they receive because of sensory, functional, or cognitive limitations. It is important to bear this in mind during the consultation, to provide information in a clear, structured manner, and to ensure that different topics are linked to each other. At the end of the consultation, it might be an idea to ask patients to repeat the most important information. When seeing elderly patients, it is particularly important to be alert to specific worries, questions, and other signals, and to raise these with the patient. (aut. ref.)