Head research department Organisation and Management in Healthcare; coordinator research program Healthcare System and Governance; endowed professor 'Health services research' at the Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) of Maastricht ...
Publicatie
Publication date
Eén jaar na problemen in een ziekenhuis: kan verloren vertrouwen worden herwonnen?
Schee, E. van der, Jong, J.D. de, Groenewegen, P.P. Eén jaar na problemen in een ziekenhuis: kan verloren vertrouwen worden herwonnen? TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2013, 91(1), p. 60-67.
Download the PDF
In zorginstellingen vinden soms incidenten plaats waarover uitgebreid in de media wordt gerapporteerd, zoals over het Maasstad-ziekenhuis. Uit onderzoek is gebleken dat dergelijke incidenten van invloed zijn op het vertrouwen dat gesteld wordt in een instelling. Mensen die in de regio van de IJsselmeerziekenhuizen woonden, waar in 2008 een incident plaatsvond, stelden minder vertrouwen in het ziekenhuis, de artsen die er werkten en ziekenhuizen en specialisten in het algemeen. Onbekend is echter hoe dit vertrouwen zich in het jaar na het incident ontwikkelt. Deze studie bestudeert de ontwikkeling van dit vertrouwen. Om dit te onderzoeken is zowel in 2008 als in 2009 een steekproef van personen, woonachtig in de regio van de IJsselmeerziekenhuizen, benaderd. Ter vergelijking van de uitkomsten zijn ook landelijke gegevens over publiek vertrouwen in de gezondheidszorg van 2006, 2008 en 2010 verzameld in het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Het vertrouwen, dat in 2008 lager was, bleek zich in 2009, hoewel nog niet tot landelijk niveau, weer langzaamaan te herstellen. Wellicht duurt het enkele jaren voor het vertrouwen weer volledig hersteld is. Het monitoren van dit vertrouwen kan inzicht geven in de tijd die nodig is om het vertrouwen in een instelling na een incident te herstellen. (aut. ref.)
Incidents which are extensively covered in the media happen every now and then in health care. Research learned that incidents can affect trust in health care organizations. People living in the environment of a local hospital, faced with an incident in 2008, lost their trust in the hospital, specialists working there and hospitals and specialists in general. It is, however, unknown how this lost trust develops. This study focuses on this development of trust, one year after the incident occurred. In order to gain insight in this development, in 2008 and 2009, a sample of persons living in the region of the local hospital were approached with a postal questionnaire. In addition, also national data on trust in health care were gathered in 2006, 2008 and 2010, collected in the Health Care Consumer Panel. Although the levels of trust had dropped in 2008, they appeared to recover in 2009. Trust level were, however, not yet increased to a national level. It might take several years for trust to be fully recovered. Monitoring trust in this hospital and in healthcare in general would provide insight into the process of recovering trust in a health care organization after such an incident took place. (aut. ref.)
Gegevensverzameling