Publicatie
Publication date
'Gezamenlijk Medisch Consult': samen naar de dokter. Ervaringen van patiënten en zorgverleners.
Zantinge, E.M., Seesing, F.M., Tol, F.E., Raats, C.J.I., Spreeuwenberg, P.M.M., Dulmen, A.M. van. 'Gezamenlijk Medisch Consult': samen naar de dokter. Ervaringen van patiënten en zorgverleners. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: 2009, 153(A 828)
Download the PDF
Doel: Onderzoeken welke patiënten deelnemen aan een Gezamenlijk Medische Consult (GMC), of GMC’s voldoen aan de behoeften van patiënten, of patiënten na een GMC beter geïnformeerd zijn, hoe zij het contact met medepatiënten ervaren en hoe zorgverleners het GMC ervaren. Opzet: Beschrijvend. Methode: Aan het onderzoek namen 14 multidisciplinaire behandelteams deel. Deze teams werden getraind door het CBO in het uitvoeren van groepconsulten. De ervaringen van patiënten die aan een GMC deelnamen werden vergeleken met de ervaringen van patiënten die een individueel consult bij dezelfde arts hadden. Voor en na afloop van de GMC’s (n = 83) en individuele consulten (n = 158) vulden de patiënten een vragenlijst in. Resultaten: Patiënten die deelnamen aan een GMC verschilden niet significant van de reguliere patiëntenpopulatie in demografische kenmerken, ervaren gezondheid en zorggebruik. Patiënten namen vooral deel aan een GMC om ervaringen te kunnen delen met medepatiënten, te leren van anderen en extra informatie te krijgen. Zowel patiënten als zorgverleners (n = 53) gaven aan dat patiënten in een GMC meer informatie ontvingen. Patiënten waardeerden het contact met medepatiënten. Voor zorgverleners bood het GMC afwisseling en leermogelijkheden. Conclusie: Voor patiënten en zorgverleners kan het aanbieden van groepsconsulten kan meerwaarde hebben boven individuele consulten. Vervolgonderzoek is nodig om het werkingsmechanisme van groepsconsulten in kaart te brengen en om langetermijneffecten van groepsconsulten voor patiënten en zorgverleners in beeld te brengen. (aut. ref.)
Objective: To examine the characteristics of patients participating in a shared medical appointment (SMA); to what extent SMAs fulfil patients’ needs; to evaluate if patients are better informed after an SMA and how they evaluate meeting other patients at an SMA, and how health professionals experience SMAs. Design: Descriptive. Method: Fourteen multidisciplinary teams participated in the study. The Dutch Institute for Healthcare Improvement (CBO) trained them in how to conduct an SMA. The experiences of patients participating in an SMA were compared with the experiences of patients who visited the doctor individually. Patients completed questionnaires before and after the SMA (n = 83) or the individual visit (n = 158). Results: Patients who participated in an SMA did not differ significantly from the regular patient population in either demographic characteristics or in their experience of health and care uptake. Patients participated in an SMA primarily to share experiences with fellow patients, to learn from others and to obtain more information. Both patients and health professionals (n = 53) reported that patients received more information during an SMA. Patients valued the contact with their fellow patients. SMA offered care givers a different experience and opportunities to learn. Conclusion: For patients and health professionals, SMAs seem indeed to have added value. More research is needed to understand the working mechanism and the long-term effects of participation in SMAs. (aut. ref.)