Researcher (PhD candidate) Healthcare System and Governance
Publicatie
Publication date
Infographic. Afname in aantal mensen dat afziet van zorg vanwege de kosten tussen 2016-2020. Toegang tot zorg 2016-2020.
Hulst, F. van der, Meijer, M., Holst, L., Brabers, A., Jong, J. de. Infographic. Afname in aantal mensen dat afziet van zorg vanwege de kosten tussen 2016-2020. Toegang tot zorg 2016-2020. Utrecht: Nivel, 2021. 2 p.
Download the PDF
Serie: Onderzoek van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel over de jaren 2016 tot en met 2020.
Vier infographics totaal:
- Sociale rollen en activiteiten 2016-2020
- Gezamenlijke besluitvorming 2016-2020.
- Bejegening huisarts 2016-2020
- Toegang tot zorg 2016-2020
Kernpunten infographic Toegang tot zorg 2016-2020:
Het aantal mensen dat afziet van zorg vanwege de kosten neemt af tussen 2016 en 2020. Wat betreft de wachttijd voor de medisch specialist geven in 2020 meer mensen aan langer dan twee maanden te hebben moeten wachten op een afspraak in vergelijking met de peiling in 2019.
Over het onderzoek
Toegankelijkheid is, naast betaalbaarheid en kwaliteit, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg. Dit houdt bijvoorbeeld in dat mensen die zorg nodig hebben op tijd toegang hebben tot zorg. Jaarlijks meet het Nivel daarom hoe patiënten de toegang tot de zorg ervaren. Hierin belichten we twee onderdelen: de mate waarin patiënten afzien van zorg vanwege de kosten en de wachttijden voor een afspraak met een medisch specialist na een doorverwijzing.
Vier infographics totaal:
- Sociale rollen en activiteiten 2016-2020
- Gezamenlijke besluitvorming 2016-2020.
- Bejegening huisarts 2016-2020
- Toegang tot zorg 2016-2020
Kernpunten infographic Toegang tot zorg 2016-2020:
Het aantal mensen dat afziet van zorg vanwege de kosten neemt af tussen 2016 en 2020. Wat betreft de wachttijd voor de medisch specialist geven in 2020 meer mensen aan langer dan twee maanden te hebben moeten wachten op een afspraak in vergelijking met de peiling in 2019.
Over het onderzoek
Toegankelijkheid is, naast betaalbaarheid en kwaliteit, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg. Dit houdt bijvoorbeeld in dat mensen die zorg nodig hebben op tijd toegang hebben tot zorg. Jaarlijks meet het Nivel daarom hoe patiënten de toegang tot de zorg ervaren. Hierin belichten we twee onderdelen: de mate waarin patiënten afzien van zorg vanwege de kosten en de wachttijden voor een afspraak met een medisch specialist na een doorverwijzing.
Gegevensverzameling