Head research department Organisation and Management in Healthcare; coordinator research program Healthcare System and Governance; endowed professor 'Health services research' at the Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) of Maastricht ...
Publicatie
Publication date
Kies bewust voor eHealth: eHealth-monitor 2017.
Wouters, M., Swinkels, I., Sinnige, J., Jong, J. de, Brabers, A., Lettow, B. van, Friele, R., Gennip, L. van. Kies bewust voor eHealth: eHealth-monitor 2017. Den Haag/Utrecht: Nictiz, NIVEL, 2017. 116 p.
Download the PDF
Kernresultaten, beschouwing en aanbevelingen
Vijf jaar geleden verscheen de eerste eHealth-monitor. In de tussentijd heeft de ontwikkeling van eHealth bepaald
niet stilgestaan. In de afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van technologische ontwikkelingen en het creëren van aanbod. Standaarden voor informatie-uitwisseling en gegevensvastlegging worden steeds
meer toegepast voor adequate gegevensoverdracht. Onderzoek naar de effecten van eHealth-toepassingen
neemt toe. En ook op het gebied van financiering worden nieuwe mogelijkheden onderzocht en benut.
eHealth biedt interessante mogelijkheden om de kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven van patiënten en efficiëntie en continuïteit van de zorg te verbeteren. Zo is digitale informatie-uitwisseling tussen zorgverleners onderling én met patiënten veelbetekenend voor de precisie en volledigheid van patiëntendossiers. Daarnaast kan digitale ondersteuning op het gebied van medicatie fouten voorkomen en therapietrouw bevorderen. Technologie ondersteunt kwetsbare ouderen bij het zelfstandig wonen, bijvoorbeeld door sensoren, digitale sleutelkastjes en GPS-trackers. Verder zijn tal van applicaties en online coaches beschikbaar om zorggebruikers naar een
gezondere leefstijl te begeleiden. Ook ‘gemaksdiensten’ kunnen de zorg toegankelijker maken voor zorggebruikers: beeldbeltoepassingen brengen een consult letterlijk dicht bij huis.
Van aanbod moeten we nu naar gebruik: opschaling van eHealth-toepassingen blijft een uitdaging. Vijf jaar na de eerste monitor krijgen we steeds beter in beeld hoe het komt dat het gebruik achter blijft op het aanbod en waarom opschaling van toepassingen vaak uitblijft. Zo blijkt dat er nog steeds veel onbekendheid en onduidelijkheid is op het gebied van eHealth. Zorggebruikers zijn vaak niet op de hoogte van het aanbod en de mogelijkheden bij hun zorgverleners, die op hun beurt onduidelijkheid ervaren over de inzet van toepassingen.
Focus is noodzakelijk om duidelijkheid te creëren. De mogelijkheden op eHealth-gebied zijn groot en blijven toenemen. Zolang niet concreet is waarom, met welk doel en voor wie eHealth wordt ingezet, is het moeilijk te bepalen wanneer een implementatie ‘geslaagd’ is. Uit de eHealth-monitor 2016 bleek dat eHealth vraagt om een maatschappelijke innovatie. Hiervoor is een veranderkundige aanpak nodig. En zoals bij elk verandertraject zijn duidelijkheid en overeenstemming over de reden om te veranderen belangrijk om eHealth-toepassingen
succesvol te implementeren.
Voor de uiteindelijke adoptie van eHealth lijkt het daadwerkelijk doen van toegevoegde waarde. Uit dit onderzoek blijkt dat zorgverleners en zorggebruikers die ervaring hebben met eHealth-toepassingen positiever zijn dan diegenen die de toepassing (nog) niet hebben gebruikt. Het opdoen van ervaring en leren van good practices kan bijdragen aan het ervaren van de werkelijke meerwaarde.
Vijf jaar geleden verscheen de eerste eHealth-monitor. In de tussentijd heeft de ontwikkeling van eHealth bepaald
niet stilgestaan. In de afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van technologische ontwikkelingen en het creëren van aanbod. Standaarden voor informatie-uitwisseling en gegevensvastlegging worden steeds
meer toegepast voor adequate gegevensoverdracht. Onderzoek naar de effecten van eHealth-toepassingen
neemt toe. En ook op het gebied van financiering worden nieuwe mogelijkheden onderzocht en benut.
eHealth biedt interessante mogelijkheden om de kwaliteit van zorg, kwaliteit van leven van patiënten en efficiëntie en continuïteit van de zorg te verbeteren. Zo is digitale informatie-uitwisseling tussen zorgverleners onderling én met patiënten veelbetekenend voor de precisie en volledigheid van patiëntendossiers. Daarnaast kan digitale ondersteuning op het gebied van medicatie fouten voorkomen en therapietrouw bevorderen. Technologie ondersteunt kwetsbare ouderen bij het zelfstandig wonen, bijvoorbeeld door sensoren, digitale sleutelkastjes en GPS-trackers. Verder zijn tal van applicaties en online coaches beschikbaar om zorggebruikers naar een
gezondere leefstijl te begeleiden. Ook ‘gemaksdiensten’ kunnen de zorg toegankelijker maken voor zorggebruikers: beeldbeltoepassingen brengen een consult letterlijk dicht bij huis.
Van aanbod moeten we nu naar gebruik: opschaling van eHealth-toepassingen blijft een uitdaging. Vijf jaar na de eerste monitor krijgen we steeds beter in beeld hoe het komt dat het gebruik achter blijft op het aanbod en waarom opschaling van toepassingen vaak uitblijft. Zo blijkt dat er nog steeds veel onbekendheid en onduidelijkheid is op het gebied van eHealth. Zorggebruikers zijn vaak niet op de hoogte van het aanbod en de mogelijkheden bij hun zorgverleners, die op hun beurt onduidelijkheid ervaren over de inzet van toepassingen.
Focus is noodzakelijk om duidelijkheid te creëren. De mogelijkheden op eHealth-gebied zijn groot en blijven toenemen. Zolang niet concreet is waarom, met welk doel en voor wie eHealth wordt ingezet, is het moeilijk te bepalen wanneer een implementatie ‘geslaagd’ is. Uit de eHealth-monitor 2016 bleek dat eHealth vraagt om een maatschappelijke innovatie. Hiervoor is een veranderkundige aanpak nodig. En zoals bij elk verandertraject zijn duidelijkheid en overeenstemming over de reden om te veranderen belangrijk om eHealth-toepassingen
succesvol te implementeren.
Voor de uiteindelijke adoptie van eHealth lijkt het daadwerkelijk doen van toegevoegde waarde. Uit dit onderzoek blijkt dat zorgverleners en zorggebruikers die ervaring hebben met eHealth-toepassingen positiever zijn dan diegenen die de toepassing (nog) niet hebben gebruikt. Het opdoen van ervaring en leren van good practices kan bijdragen aan het ervaren van de werkelijke meerwaarde.
Gegevensverzameling