Senior researcher Healthcare System and Governance
Publicatie
Publication date
Tabellenboek bij ‘Gebruik van internet voor gezondheidsinformatie’
Brabers, A.E.M., Reitsma-van Rooijen, M., Jong, J.D. de. Tabellenboek bij ‘Gebruik van internet voor gezondheidsinformatie’ www.nivel.nl: NIVEL, 2012. 36 p. p. Bijlage bij: Brabers, A., Reitsma-van Rooijen, M., Jong, J. de. Huisartsenzorg in cijfers: gebruik van internet voor gezondheidsinformatie. Huisarts en Wetenschap: 2012, 55(8), 359
Download the PDF
De praktijk van de ‘internetdokter’ is nog niet populair. Slechts twee procent van de mensen die internet gebruiken voor gezondheidsinformatie heeft een internetdokter geraadpleegd. Het raadplegen van de eigen arts via internet is ook nog lang niet ingeburgerd.
Uit onderzoek binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) blijkt dat internet wel een belangrijke bron is voor mensen die op zoek zijn naar informatie over gezondheid en zorg.
Van de mensen die internet gebruiken voor gezondheidsinformatie geeft 15 procent aan dat het mogelijk is om via internet hun huisarts, specialist of apotheker een vraag voor te leggen. Maar slechts een op de tien heeft daar gebruik van gemaakt.
Van degenen die hun arts hebben geraadpleegd zegt 67 procent na dat bezoek op internet wel eens naar extra informatie over hun gezondheidsklachten te hebben gezocht. Maar slechts 13 procent geeft aan dit vaak of altijd te doen.
Vijftig procent van de mensen die internet gebruiken voor gezondheidsinformatie zegt wel eens op internet gecontroleerd te hebben of de diagnose van hun huisarts klopt. Tien procent geeft aan dit vaak of altijd te doen.
Een deel van de resultaten van dit onderzoek van het Consumentenpanel Gezondheidszorg is vorig jaar al gepubliceerd in Huisarts & Wetenschap. “Na die publicatie bleek er veel vraag naar de uitkomst van dit onderzoek. Op verzoek van beroepsbeoefenaren in de zorg en beleidsmakers zijn daarom alle onderzoeksresultaten uitgeschreven en vastgelegd in een tabellenboek’’, zegt NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma.
Consumentenpanel Gezondheidszorg
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL verzamelt meningen over en ervaringen met de gezondheidszorg onder de algemene bevolking in Nederland. Het panel bestaat uit circa 6.000 personen van 18 jaar en ouder.
Uit onderzoek binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) blijkt dat internet wel een belangrijke bron is voor mensen die op zoek zijn naar informatie over gezondheid en zorg.
Van de mensen die internet gebruiken voor gezondheidsinformatie geeft 15 procent aan dat het mogelijk is om via internet hun huisarts, specialist of apotheker een vraag voor te leggen. Maar slechts een op de tien heeft daar gebruik van gemaakt.
Van degenen die hun arts hebben geraadpleegd zegt 67 procent na dat bezoek op internet wel eens naar extra informatie over hun gezondheidsklachten te hebben gezocht. Maar slechts 13 procent geeft aan dit vaak of altijd te doen.
Vijftig procent van de mensen die internet gebruiken voor gezondheidsinformatie zegt wel eens op internet gecontroleerd te hebben of de diagnose van hun huisarts klopt. Tien procent geeft aan dit vaak of altijd te doen.
Een deel van de resultaten van dit onderzoek van het Consumentenpanel Gezondheidszorg is vorig jaar al gepubliceerd in Huisarts & Wetenschap. “Na die publicatie bleek er veel vraag naar de uitkomst van dit onderzoek. Op verzoek van beroepsbeoefenaren in de zorg en beleidsmakers zijn daarom alle onderzoeksresultaten uitgeschreven en vastgelegd in een tabellenboek’’, zegt NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma.
Consumentenpanel Gezondheidszorg
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL verzamelt meningen over en ervaringen met de gezondheidszorg onder de algemene bevolking in Nederland. Het panel bestaat uit circa 6.000 personen van 18 jaar en ouder.
Gegevensverzameling