Afgesloten
2011

CQ-index (CQI) Diabeteszorg: doorontwikkelen en valideren, 2010-2011

Duur: apr 2010 - mrt 2011

Achtergrond
De CQ-index heeft als doel systematisch klantervaringen met de zorg te verzamelen ten bevordering van transparantie en vraagsturing in de zorg. Bij dit project gaat het om de verdere ontwikkeling van de CQI Diabeteszorg.

Doel
We bekijken of we met gebruik van de vragenlijst verschillen tussen huisartspraktijken in kaart kunnen brengen en of cliëntervaringen samenhangen met informatie uit de huisartsendossiers. Dit doen we door antwoord de te geven op de volgende onderzoeksvragen:
1. Variëren de ervaringen tussen huisartspraktijken?
2. Stemmen de uitkomsten van de vragenlijst overeen met de uitkomsten uit de huisartsendossiers?

Methode
1. Patiënten van 21 praktijken (regio Boxmeer) krijgen de CQI diabeteszorg opgestuurd. Aan de hadn van multilevel-analyses bekijken we of de gerapporteerde ervaringen verschillen tussen deze praktijken
2. In de vragenlijst worden vragen gesteld over contacten met de huisarts, diabetesmedicatie en diabetescontroles. Hierover is ook informatie beschikbaar in de huisartspraktijken. Bij 10 praktijken gaan we na wat de mate van overeenstemming is tussen beide informatiebronnen.

Resultaat
Het project geeft inzicht in de validiteit van de CQI Diabeteszorg.

Dit project wordt gesubsidieerd door
ZonMw
Projectpartners
Pantein; Stichting Miletus