Afgesloten
2011

CQ-index (CQI) Hartfalen ontwikkelen, 2009-2011

Duur: jul 2009 - mrt 2011

Achtergrond
De CQ-index heeft als doel systematisch klantervaringen met de zorg te verzamelen ten bevordering van transparantie en vraagsturing in de zorg. Bij dit project gaat het om het ontwikkelen van een CQI vragenlijst gericht op de kwaliteit van de zorg voor patiënten met hartfalen.

Onderzoeksvragen
- Welke kwaliteitsaspecten vinden patiënten met hartfalen belangrijk?
- Wat zijn de concrete ervaringen van deze patiënten met de zorg?
- Wat zijn de psychometrische eigenschappen van de CQ-index Hartfalen?

Methode
De conceptvragenlijst wordt ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek, bestaande vragenlijsten en kwalitatief onderzoek. Vervolgens worden de psychometrische eigenschappen van de vragenlijst vastgesteld door de vragenlijst af te nemen bij ong. 600 patiënten.

Resultaat
Een CQ-index ‘Patiënten met Hartfalen’ die gereed is voor de testfase van het discriminerend vermogen (mate waarin verschillen tussen zorgaanbieders gemeten kunnen worden).

Dit project wordt gesubsidieerd door
Centrum Klantervaring Zorg (CKZ)
Projectpartners
Hart & Vaatgroep