Nieuws
08-10-2018

Aantal contacten van mensen met verward gedrag met de huisartsenpost blijft gelijk

Tussen 2015 en 2017 bleef het aantal contacten met de huisartsenpost voor mensen met vreemd of suïcidaal gedrag vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van Nivel Zorgregistraties eerste lijn.

In 2017 kregen patiënten met vreemd of suïcidaal gedrag die contact opnamen met de huisartsenpost, meestal een telefonisch advies (57%). De diagnose die volgde werd vaak uitgedrukt in een algemene code voor psychische klachten. Veel van deze patiënten hebben vaker contact met de huisartsenpost. Van de mensen die in 2017 contact opnamen en de ingangsklacht ‘vreemd of suïcidaal gedrag’ kregen toegewezen, had meer dan 41% in dat jaar nog minimaal één contact met betrekking tot deze ingangsklacht.

Registratie van klacht ‘verward gedrag’ bij huisartsenposten
De triagisten, doktersassistenten die op de huisartsenposten werkzaam zijn, vertalen de klacht waarmee een patiënt zich meldt naar een ‘ingangsklacht’. Vervolgens schatten zij de ernst van de ingangsklacht en mate van spoed in. De ingangsklacht die het meest lijkt op verward gedrag is ‘vreemd gedrag en/of suïcidaal gedrag’. De mate van spoed en snelheid van handelen wordt weergegeven met de indicator ‘urgentie’, die van U1 tot en met U5 gaat. U1 staat voor ‘levensgevaar, onmiddellijk handelen’ en U5 voor ‘geen kans op schade, volgende werkdag’.

Aanleiding onderzoek
In Nederland is al een aantal jaren aandacht voor personen met verward gedrag. Het RIVM publiceerde dit voorjaar een factsheet ‘Verward gedrag nader bekeken: analyse van E33 en E14 meldingen in de politieregistratie’, met informatie over de achtergrond van meldingen van verward gedrag bij de politie. Het verschijnen van dit onderzoek en van het rapport ‘Op weg naar een persoonsgerichte aanpak’ van het Schakelteam Personen met verward gedrag vormde voor Nivel Zorgregistraties de aanleiding om te de klacht ‘verward gedrag’ in de registratie van huisartsenposten nader te bekijken.

Nivel Zorgregistraties eerste lijn
Het zorgaanbod in Nederland moet goed aansluiten op de zorgvraag. Maar welke zorgvragen spelen er eigenlijk? Nivel Zorgregistraties brengt het zorglandschap en actuele zorgvragen in kaart, soms zelfs tot op de week nauwkeurig. Zo weten we bijvoorbeeld of er griep heerst, of gezondheidscampagnes het juiste effect hebben gehad en met wat voor zorgvragen mensen bij een huisarts of bij paramedici aankloppen. Hiervoor verzamelen we gegevens van patiënten bij honderden hulpverleners uit de eerstelijnszorg, verspreid over het land. Deze beveiligde gegevens zijn geanonimiseerd en geschikt gemaakt voor analyses, zodat we hiermee gezondheidsproblemen in kaart kunnen brengen en antwoord kunnen geven op uiteenlopende beleidsvragen.

Nivel Zorgregistraties eerste lijn - Huisartsenposten
Nivel Zorgregistraties eerste lijn – Huisartsenposten ontvangt gegevens van 29 organisaties van huisartsenposten en heeft daarmee informatie over het zorggebruik op de huisartsenpost in een gebied van een kleine 12 miljoen inwoners.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.