Nieuws
25-11-2013

Meer ruimte voor diversiteit in participatie

‘Op naar een participatiesamenleving!’ was dit jaar de boodschap uit de troonrede. Onlangs ging lector Mieke Cardol hierop in tijdens haar openbare les Disability Studies en Participatie: Een pleidooi voor diversiteit bij Hogeschool Rotterdam. Zij schetste de verschillende kanten van het participatie-ideaal en pleit voor ruimte voor diversiteit in participatie. Dit moet volgens Cardol leiden tot meer kansen, keuzen en alternatieven buiten de bekende paden, ook voor mensen met beperkingen.

 
Het lijkt er op dat participatie hoort bij goed burgerschap. Hierdoor ontstaat het idee dat de samenleving uit twee groepen mensen bestaat: zij die participeren en erbij horen, en zij die niet deelnemen aan de samenleving en er dus niet bij horen. Lector Cardol: “Hiermee zijn bepaalde vormen van participatie een soort norm geworden, maar de realiteit in het dagelijks leven kent vele gezichten en verschillende dilemma’s”. Het lectoraat Disability Studies wil onderzoeken wat er nodig is voor een samenleving waar niet modelburgers centraal staan, maar juist burgers in al hun diversiteit. “Alleen door anders te kijken naar het maatschappelijk belang van participatie, krijgt werkelijk iedereen de kans om mee te tellen in de samenleving”, aldus Cardol.
 
Lector Mieke Cardol
Cardol is lector ‘Disability Studies; Diversiteit in Participatie’ bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. Zij begon haar loopbaan als ergotherapeut in de revalidatie. In 2001 promoveerde zij op het proefschrift Autonomy and participation in medical rehabilitation aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar promotie maakte zij definitief de overstap van de ergotherapiepraktijk naar het onderzoek en werkte ze jarenlang – en nog steeds – als senior onderzoeker bij het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg).
 
Zelfmanagement en Participatie
Het lectoraat is ingebed in de onderzoekslijn Zelfmanagement en Participatie van Kenniscentrum Zorginnovatie en richt zich op onderzoek en onderwijs over beeldvorming, autonomie, mechanismen van in- en uitsluiting en de effecten daarvan in de praktijk. De rol van professionals in de zorg is daarbij een belangrijk aandachtspunt, evenals het zoeken naar verbindingen met en uitwisseling tussen verschillende vakgebieden en de praktijk. Het lectoraat kwam tot stand in samenwerking met Disability Studies in Nederland.
 
Hogeschool Rotterdam
Publicatie bestellen

Gegevensverzameling

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.