Nieuws
08-06-2004

Meeste patiënten tevreden over huisartsenzorg

Ruim 90 procent van de patiënten krijgt van hun huisarts de zorg die zij verwachten. De overige tien procent geeft de huisarts een onvoldoende op inhoudelijk gebied. Wel vindt bijna een kwart (22%) van de patiënten dat de huisartspraktijk telefonisch niet goed genoeg bereikbaar is.Mensen die ontevreden zijn over de inhoud van de huisartsenzorg vinden bijvoorbeeld dat de huisarts soms te snel lichamelijke klachten in psychische problemen vertaalt of te weinig tijd neemt voor het bespreken van niet-medische zaken.

Een ander organisatorisch knelpunt dat, net als de slechte telefonische bereikbaarheid, vaak genoemd wordt is het gebrek aan privacy aan de balie of in de spreekkamer. Mensen ervaren het als onprettig wanneer zij naast een volle wachtkamer hun volledige 'hebben en houden' op tafel moeten leggen bij de balie.

Dit blijkt uit de Tweede Nationale Studie; een omvangrijke studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk die in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is verricht. Het onderdeel kwaliteit is uitgevoerd door het NIVEL in samenwerking met de WOK.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.