Nieuws
01-11-2004

Verpleegkundige blij met assertieve patiënt

Een kwart van de verpleegkundigen vindt het lastig om voor niet-mondige cliënten te zorgen. De meeste verpleegkundigen (78%) vinden dat hun cliënten de laatste vijf jaar mondiger geworden zijn. 64% is daar blij mee, ook al stelt dat extra eisen aan hun communicatievaardigheden.Dit blijkt uit een peiling onder de leden van het Panel Verpleegkundigen en Verzorgenden.
Mondige cliënten stellen zich volgens de verpleegkundigen meer op als gelijke bij het nemen van beslissingen, stellen meer vragen, en zijn zelfbewuster. Daarnaast maken ze vaker gebruik van hun rechten en zijn ze beter geïnformeerd. Verpleegkundigen weten dat te waarderen.

Het Panel Verpleegkundigen en Verzorgenden is een samenwerkingsproject van het Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging (LEVV), de Algemene Vereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden (AVVV), en het NIVEL. Het Panel Verpleegkundigen en Verzorgenden bestaat uit 700 verpleegkundigen en verzorgenden, werkzaam in verschillende sectoren van de zorg. De leden van het panel vormen een landelijke representatieve groep.

Opdrachtgever en samenwerkingspartners
Bovengenoemd onderzoek is uitgevoerd door het LEVV, het AVVV en het NIVEL

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.