Nieuws
21-12-2006

Wat is de Consumer Quality Index?

De CQ Index (CQI) is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten, analyseren en rapporteren van ervaringen van klanten met de zorg.Het NIVEL ontwikkelde samen met de Afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC een systematiek voor de Consumer Quality Index. Dit is een ‘familie’ van vragenlijsten voor het meten van ervaringen van klanten met de zorg. Metingen met de Consumer Quality Index leveren bijvoorbeeld input voor de website www.kiesbeter.nl. Consumenten kunnen zo de ervaringen van anderen gebruiken bij hun keuze voor een zorgverzekeraar, en verzekeraars kunnen die ervaringen benutten bij de inkoop van zorg. De informatie op de site is ook waardevol voor toezichthouders zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg, en voor instellingen en beroepsbeoefenaren die de kwaliteit van hun zorg en dienstverlening willen verbeteren.

Inmiddels zijn vijf vragenlijsten ontwikkeld. Deze vragenlijsten meten de ervaringen van consumenten/patiënten met:

  • zorgverzekeraars
  • diabeteszorg
  • staaroperaties
  • heup– of knieoperaties
  • fysiotherapie
De vragenlijst over ervaringen met de zorgverzekeraars is al twee achtereenvolgende jaren gebruikt om de prestaties van zorgverzekeraars in kaart te brengen voor de website www.kiesbeter.nl. Van de andere vier vragenlijsten zijn nu ook de onderzoeksrapporten beschikbaar.

Het NIVEL is ook betrokken bij de ontwikkeling van een groot aantal nieuwe CQ Index vragenlijsten en werkt daarbij samen met andere onderzoeksinstituten. Naast de afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC zijn dat onder meer het NIZW (rond gehandicaptenzorg), het Trimbosinstituut (rond geestelijke gezondheidszorg) en ARGO Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel zijn vragenlijsten in ontwikkeling over: ziekenhuiszorg; verpleging, verzorging en thuiszorg; gehandicaptenzorg; geestelijke gezondheidszorg; huisartsenzorg; eerstelijnszorg; geboortezorg; farmacie; mammacare en reuma. Vragenlijsten over hernia en spataderen zijn in voorbereiding.

Op 6 december 2006 is het Centrum Klantervaring Zorg opgericht. Dit centrum zorgt ervoor dat de ervaringen van klanten met de gezondheidszorg systematisch en betrouwbaar worden gemeten en openbaar worden gemaakt. Voor al zijn onderzoeken gebruikt het centrum de CQ Index.