Afgesloten
2008

CQI-instrumenten ontwikkelen: maken van een handleiding en werkinstructie, 2008

Duur: feb - sept 2008

Achtergrond
De Consumer Quality Index (CQ-index) is een gestandaardiseerde systematiek voor het meten van patiëntervaringen in de zorg. Het instrument is interessant voor verzekeraars, patiëntenorganisaties, zorgaanbieders en toezichthouders. De vragenlijsten zijn echter nog vaak erg lang en kunnen meer worden toegesneden op de diverse gebruiksdoelen.

Doel
Het doel van dit project is de ontwikkeling van:
- korte versies die bruikbaar zijn voor de ontwikkeling van keuzeinformatie voor consumenten en voor de zorginkoop (preferred provider contracten)
- langere versies die aanknopingspunten bieden voor kwaliteitsverbetering en zorginkoop (pay-for-performance contracten)

Methode
1. opstellen van concept-toetsingskader voor doelspecifieke vragenlijsten
2. voorleggen concept-toetsingskader aan leden van het Onderzoekersforum CQ-index en aan de Wetenschappelijke Advies Raad van het CKZ
3. toepassen van het toetsingskader op de enkele bestaande CQI-meetinstrumenten
5. opstellen werkinstructie als aanvulling op het Handboek CQI Meetinstrument
6. rapportage

Resultaat
Het project resulteert in een handleiding en werkinstructie voor onderzoekers die CQI-meetinstrumenten ontwikkelen.

Dit project wordt gesubsidieerd door
ZonMw
Projectpartners
Centrum Klantervaring Zorg (CKZ)