Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Publicatie
Publicatie datum
Doelspecifieke versies van CQ-index meetinstrumenten: korter, krachtiger, en specifieker meten?
Triemstra, M., Hendriks, M., Delnoij, D., Rademakers, J. Doelspecifieke versies van CQ-index meetinstrumenten: korter, krachtiger, en specifieker meten? TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2008, 86(8), p. 486-493.
Download de PDF
CQ-index vragenlijsten meten de ervaringen van patiënten met de zorg. Over het algemeen zijn de lijsten lang om aan de uiteenlopende doelstellingen en informatiebehoeften van diverse partijen te voldoen. Dit brengt meer kosten voor dataverzameling en een risico op non-respons met zich mee. Ook sluiten de lijsten niet altijd goed aan op specifieke toepassingen in de praktijk. Voor een efficiënter gebruik van de CQ-index is het daarom de vraag of er verkorte modules of specifieke vragensets kunnen worden ontwikkeld die zijn toegesneden op de diverse gebruiksdoelen. Dit artikel biedt met statistische criteria een leidraad voor een nadere selectie van onderwerpen en specifieke vragen voor diverse doeleinden. Daarbij wordt grofweg onderscheid gemaakt in modules die gericht zijn op het in kaart brengen van verschillen tussen zorgaanbieders of instellingen, en versies die geschikt zijn voor het monitoren van verbetermogelijkheden in de zorg. Toepassing van de criteria wordt geïllustreerd aan de hand van de CQ-index Huisartsenzorg. (aut. ref.)
CQ-index questionnaires are designed to measure patient or consumer experiences with care. These questionnaires are often lengthy because of the various objectives and informational needs of relevant parties. Unfortunately, this brings about higher costs for data-collection and an increased risk of non-response. Also, questionnaires do not always match to the specific implementation aims. This calls for shorter modules or subsets of items which are tailored to the several applications of the CQ-index. This article offers a guiding principle for a closer selection of subjects and specific questions, considering various goals. The tailor-made modules are roughly distinguished into those aimed at mapping differences between care providers or institutions, and modules which are specifically designed to monitor quality improvement. Application of the suggested selection method will be illustrated for the CQ-index General Practitioners. (aut. ref.)