Start
januari 2023

De Class futureproof maken deel 2: een programma om jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel op weg te helpen naar werk

Duur: jan 2023 - dec 2024

Achtergond

De Class is een begeleidingstraject waarin jongeren en jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel worden geholpen om (weer) te kunnen werken of studeren. De Class biedt een integraal programma, waarin meerdere levensaspecten tegelijkertijd worden aangepakt: aandacht voor leefstijl, gezondheid en bewegen gaan gepaard met een individueel begeleidingstraject van jongvolwassenen in het realiseren van doelen op het gebied van opleiding en werk.

Doel

Dit project is een vervolg op de projecten De Class futureproof maken deel 1: een programma om jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel op weg te helpen naar werk, Nivel (2022) en Optimaliseren programma de Class: jongeren met niet-aangeboren hersenletsel op weg helpen naar werk, Nivel (2018-2019).

We evalueren de uitkomsten van de Class en onderzoeken we hoe evaluatie een structurele plek kan krijgen in het programma.
Het doel is inzicht te bieden in hoeverre deelname aan de Class door jongvolwassenen met hersenletsel bijdraagt aan het krijgen en behouden van werk en aan vaardigheden die samenhangen met werktoeleiding en -behoud?

Subvragen zijn:

  1. Hoe groot is het aandeel jongvolwassenen met hersenletsel dat een (betaalde) baan heeft gekregen of heeft behouden tijdens de periode van deelname aan de Class en op de korte termijn na afronding?
  2. In welke mate zijn voor werktoeleiding en werkbehoud relevante vaardigheden van jongvolwassenen met hersenletsel vergroot door deelname aan de Class?
  3. Welke andere aspecten van kwaliteit van leven zijn door deelname toegenomen of verbeterd?
  4. Hoe kan de effectmeting structureel en in aansluiting op de doelen van de Class worden ingericht tijdens de looptijd en uitvoering van de Class?

Resultaat

Het project geeft inzicht in de opbrengsten van de Class voor jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel.

Dit project wordt gesubsidieerd door
Hersenstichting
Projectpartners
Hogeschool Windesheim; Edwin van der Sar Foundation