Publicatie

Publicatie datum

Communiceren in de zorg.

Dulmen, S. van, Weert, J. van, Jansen, J. Communiceren in de zorg. Groningen: Noordhoff, 2011.
Download de PDF
Hoe komt een zorgverlener in een gesprek tegemoet aan de doelen en behoeften van de patiënt, zonder zijn eigen doelstellingen uit het oog te verliezen? Hoe betrek je zieke kinderen bij het gesprek? Hoe communiceer je met ouderen? Een nieuw leerboek over communicatie biedt verpleegkundigen en andere zorgverleners houvast.

“Communicatie is een invloedrijk instrument, dat bijdraagt aan de kwaliteit van leven en het welzijn van veel patiënten”, stelt Sandra van Dulmen, programmaleider bij het NIVEL en een van de auteurs van het boek Communiceren in de zorg, een boek over het gesprek tussen verpleegkundige en patiënt. Dit gesprek kan plaatsvinden op de polikliniek of op een afdeling van een ziekenhuis, in een verpleeg- of verzorgingshuis, bij een patiënt thuis of in een huisartsenpraktijk, of op elke andere plek waar een patiënt en een verpleegkundige elkaar ontmoeten.