Databank Communicatie in de Gezondheidszorg

De Databank Communicatie in de Gezondheidszorg van het Nivel bestaat uit zo’n 18.000 video- en audio-opnames van spreekkamergesprekken, opgenomen in zowel de eerste als tweede lijn. Met deze opnames laten we zien hoe de communicatie tussen zorgverlener en patiënt verloopt en wat er beter kan. De opnames kunnen worden ingezet voor voorlichting en ondersteuning van zorgverleners, patiënten en beleidsmakers in de zorg.

/sites/default/files/inline-images/iconen/voor_wie_blauw.png

Een van de databases van het Nivel
De Databank Communicatie in de Gezondheidszorg maakt deel uit van de kennisinfrastructuur van het Nivel, die bestaat uit panels, nationale databases en monitors. Met deze kennisinfrastructuur kan het Nivel relevante informatie leveren vanuit verschillende perspectieven: dat van patiënten, cliënten en burgers, dat van de zorgaanbieders en dat van de organisatie van de zorg.

Communicatie in de zorg is belangrijk. Dit wordt door overheid, opleiders, zorgverleners en door (ons) onderzoek gestaafd. Ondanks de toegenomen aandacht voor communicatie-onderwijs blijven veel patiënten verstoken van begrijpelijke en persoonlijke informatie. Ze durven vaak geen vragen te stellen en worden nog niet voldoende betrokken bij de besluitvorming over hun zorg.
 

Doel Databank Communicatie in de ZorgDoel Databank Communicatie in de Gezondheidszorg
Het Nivel beoogt met de databank een bijdrage te leveren aan het verbeteren van communicatie in de zorg, zowel direct als indirect:

  • Direct doel: Door het verbeteren van de communicatie tussen zorgverlener en patiënt wordt de rol en de positie van de patiënt in de gezondheidszorg verbeterd.
  • Indirect doel: Met behulp van de video-opnames van consulten kan het zorgbeleid geëvalueerd worden en daarmee verbeterd worden. Het zorgbeleid wordt namelijk weerspiegeld in de feitelijke communicatie in de spreekkamer.

Onderzoeksvragen waarbij de Databank Communicatie een rol kan spelen

  • Wat hebben patiënten en zorgverleners nodig om doelgerichte en persoonsgerichte communicatie voor alle betrokkenen mogelijk te maken?
  • Hoe verbeter je met goede communicatie de kwaliteit en veiligheid van zorg?
  • Hoe versterk je de rol en de positie van de patiënt in de gezondheidszorg?


Databank met video- en audio-opnames spreekkamergesprekkenDatabank met video- en audio-opnames spreekkamergesprekken
Databank met video- en audio-opnames spreekkamergesprewkkenDe Databank Communicatie in de Gezondheidszorg beschikt over video- en audio-opnames van ongeveer 18.000 spreekkamergesprekken, opgenomen in zowel de eerste als tweede lijn en verzameld sinds 1975.

  • De video-observaties tonen de alledaagse interactie tussen zorgverleners en patiënten, alsmede hun vaardigheden om bijvoorbeeld samen te beslissen.
     
  • De video-opnames zijn verzameld met inachtneming van strikte privacy-maatregelen. De opnames worden pas gemaakt na schriftelijke toestemming van de betrokkenen en zorgvuldig en veilig bewaard en nooit in het openbaar vertoond.
     
  • Er zijn consulten beschikbaar van veel verschillende zorgprofessionals:

Kenmerken audio- en video-opnames


Voorlichting, informatie en ondersteuningVoorlichting, informatie en ondersteuning
Met onze databank laten we zien dat de communicatie tussen zorgverlener en patiënt beter kan en beter moet. De geanonimiseerde observaties van de opnames uit de databank kunnen worden ingezet voor voorlichting, informatie en ondersteuning van zorgverleners en beleidsmakers.

Voorbeelden van gebruik Databank Communicatie

  • het ondersteunen van zorgverleners die patiënten aanleren zelf zorg te dragen voor hun gezondheid en ziekte, en voor een gezonde leefstijl
  • het faciliteren van beleidsmakers die beleidsmaatregelen kunnen evalueren
  • het verkrijgen van spiegelinformatie en monitoringsgegevens van bejegening en communicatie in de (eigen) spreekkamer, specifiek gericht op bijvoorbeeld het proces en de uitkomst van samen beslissen of het bespreken van goed medicijngebruik en therapietrouw

Still uit een video-opname van een spreekkamergesprek
Still uit een video-opname van een spreekkamergesprek

Gebruikmaken van de Databank Communicatie in de Zorg?Gebruikmaken van de Databank Communicatie in de Gezondheidszorg?
Bent u zorgverlener, onderzoeker of behoort u bij een zorgverlenende instantie en wilt u gebruikmaken van uitkomsten uit de Databank Communicatie in de Gezondheidszorg? Neem dan contact op met programmaleider prof. dr. Sandra van Dulmen.


Meer weten?Meer weten?
Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met:

Prof.dr. Sandra van Dulmen
Dr. Janneke Noordman