Afgesloten
2018

Inventarisatie van veiligheidsrisico’s personenalarmering in de spoedzorgketen, 2016-2018

Duur: dec 2016 - mrt 2018

Er is weinig bekend over de kwaliteit van de afhandeling en opvolging van personenalarmering in de spoedzorgketen. Door het in kaart brengen van de supply chain kan een heldere probleemanalyse worden gemaakt om tekortkomingen zichtbaar te maken.

Doel
Het doel van dit project is verbetering van de kwaliteit van personenalarmering, en specifiek de samenwerking in de spoedzorgketen tussen centrale voor personenalarmering, huisartsenpost/ spoedpost en thuiszorgorganisatie om risico’s voor patiëntveiligheid te verminderen.

Methode
In het project zijn centrales voor personenalarmering, huisartsen en thuiszorgorganisaties in de regio’s Rotterdam en Zuidoost-Brabant betrokken.
Vier onderzoeksmethoden worden gebruikt:
1. Focusgroepen met cliënten (de melders) en veldpartijen;
2. Diepte-interviews met managers van veldpartijen;
3. (kwantitatieve) Analyse van bestaande gegevens bij centrales voor personenalarmering, HAP/spoedpost en thuiszorgorganisaties;
4. Een vignettenstudie onder centralisten.

Samenwerking met sector Spoedzorg
Regio Zuidoost Brabant
1. Stichting de Zorgboog
2. Coöperatieve Huisartsenposten Oost- Brabant
3. Centrale24
4. KBO kring Eindhoven
Regio Rotterdam
5. Huisartsenpost Rijnmond
6. Aafja
7. Zorgcentrale B.V.
8. Zorgbelang Zuid-Holland-Zuid

Resultaten
De resultaten zijn bruikbaar voor partijen in de spoedzorgketen die betrokken zijn bij de afhandeling van meldingen via personenalarmering.
De resultaten worden verwerkt in flowcharts, infographics en een video. Kennisverspreiding vindt plaats door een invitational conference, nieuwsbrieven, een onderzoeksrapport en artikel en zijn te verwachten begin 2018.

Dit project wordt gesubsidieerd door
ZonMw
Projectpartners
Vier organisaties m.b.t. spoedzorg in Zuidoost Brabant; vier organisaties m.b.t. spoedzorg in Rotterdam