Publicatie

Publicatie datum

Aanpassing patiëntenenquête ziekenhuisvergelijkingssysteem.

Brouwer, W., Delnoij, D.M.J. Aanpassing patiëntenenquête ziekenhuisvergelijkingssysteem. Utrecht: NIVEL, 2004. 54 p.
Download de PDF
De vragenlijst voor het ziekenhuisvergelijking systeem (ZVS) kan worden ingekort zonder dat de uitkomsten van het onderzoek veranderen. In totaal kunnen 20 tot 30 vragen worden verwijderd.
Dit blijkt uit NIVEL onderzoek in opdracht van de Consumentenbond. Kortere vragenlijsten maken een volgende ziekenhuis vergelijking goedkoper. Ook hoopt men dat de respons dan hoger wordt, doordat respondenten minder tijd kwijt zijn met invullen.
Er zijn ook redenen om de vragen toch maar te laten staan, bijvoorbeeld omdat zij over onderwerpen gaan die voor de patiënten of de ziekenhuizen belangrijk zijn, ook al leiden zij niet tot andere onderzoeksuitkomsten.
Er zouden echter ook nieuwe onderwerpen aan de ziekenhuisvergelijking kunnen worden toegevoegd. In de huidige vragenlijsten wordt ingegaan op de onderwerpen service, informatievoorziening, bejegening en ontslag/nazorg van patiënten. Uit dit onderzoek blijkt dat zorggebruikers veelal ook informatie wensen over veiligheid en hygiëne, wachtlijsten, kwaliteit en vakbekwaamheid van het medisch handelen.
Daarnaast heeft dit onderzoek aangetoond dat het uitvoeren van deelonderzoeken onder specialisme een meerwaarde heeft boven een ziekenhuisbrede steekproef.
Op verzoek van het Ministerie van VWS is in dit onderzoek gekeken naar de mogelijkheden om met de ZVS-vragenlijst aan te sluiten bij een Amerikaanse vragenlijst voor ziekenhuisvergelijking, de Hospital CAHPS (Consumer Assessment of Health Plan Survey). De opnamevragenlijst kan grotendeels worden omgezet naar de CAHPS-methodiek. Dit geldt niet voor de poliklinische vragenlijst.
Het rapport vormt een bijlage bij een studie "Ziekenhuisvergelijkingssysteem Deel III, Patiëntenenquête; De ontwikkeling van een meetinstrument" die de Consumentenbond voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport uitvoert.