Publicatie

Publicatie datum

Continuïteit van zorg vanuit cliëntperspectief: een nieuw meetinstrument.

Schneider, M.J., Foets, M., Raaijmakers, M.F., Casparie, A.F., Bakker, R.H., Bakker, D.H. de, Dassen, T.W.N., Janssen, C.G.C., Moorer, P., Sterkenburg, P.S., Suurmeijer, T.P.B.M. Continuïteit van zorg vanuit cliëntperspectief: een nieuw meetinstrument. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2000, 78(2), p. 101-107
De Vragenlijst Continuïteit van zorg vanuit Cliëntperspectief (VCC) is ontwikkeld om knelpunten in de continuïteit van zorg te signaleren vanuit het perspectief van thuiswonende cliënten die langdurig een beroep doen op de gezondheidszorg. De vragenlijst is gemaakt in nauwe samenwerking met zowel (organisaties van) chronisch zieken, mensen met dementie en verstandelijk gehandicapten als (organisaties van) hulpverleners. Er is één versie (VCC-C) die wordt ingevuld door cliënten zelf en twee proxi-versies die worden ingevuld door respectievelijk ouders (VCC_O) of verzorgenden (VCC-V). De VCC heeft niet alleen betrekking op medische en paramedische zorg, maar ook op de thuiszorg, psychosociale zorg, dagbesteding en hiulp op het terrein van voorlichting en advies. Op elk van deze gebieden wordt, per hulpverlener, een aantal stellingen voorgelegd waarover de cliënt een oordeel kan geven. Deze stellingen horen bij vier onderscheiden dimensies van continuïteit: aansluiting van de zorg op de behoeften van de cliënt; afstemming en coördiinatie van de zorg; overdracht bij vervanging; overdracht bij verwijzing. Door van elk van deze vier schalen de continuïteitsscore te berekenen, wordt een beeld verkregen van eventuele problemen in de continuïteit van zorg. De VCC kan worden gebruikt door instellingen en/of (cliënten-) organisaties voor het signaleren van knelpunten in de continuïteit van zorg en voor het evalueren van beleidsmaatregelen op dit gebied. (aut.ref.)