Publicatie

Publicatie datum

CQ-index huisartsenzorg: meetinstrumentontwikkeling. Kwaliteit van de zorg in de huisartsenpraktijk vanuit het perspectief van patiënten: de ontwikkeling van het instrument, de psychometrische eigenschappen en het discriminerend vermogen.

Meuwissen, L.E., Bakker, D.H. de. CQ-index huisartsenzorg: meetinstrumentontwikkeling. Kwaliteit van de zorg in de huisartsenpraktijk vanuit het perspectief van patiënten: de ontwikkeling van het instrument, de psychometrische eigenschappen en het discriminerend vermogen. Utrecht: NIVEL, 2008. 129 p.
Download de PDF
Patiënten willen een beter bereikbare huisarts, maar over het algemeen zijn zij tevreden. Een nieuwe CQ-index Huisartsenzorg, maakt het mogelijk de ervaringen van patiënten te vergelijken en laat grote verschillen zien tussen praktijken.
De CQ-index Huisartsenzorg is een valide, betrouwbaar en bruikbaar meetinstrument om de kwaliteit van de zorg door de huisartsen te meten vanuit het perspectief van hun patiënten. De huisarts kreeg gemiddeld een 8,2 van zijn patiënten. Ze zijn positief over de communicatie van de huisarts en over de bejegening door hem of haar en andere zorgverleners in de praktijk. Dit bleek uit onderzoek van het NIVEL naar de ervaring van patiënten in 32 huisartspraktijken verspreid over stad en platteland, waarin het nieuwe meetinstrument uitgebreid is getest. Het onderzoek is gesubsidieerd door het ministerie van VWS.
De CQ-index vraagt naar ervaring, niet alleen met de huisarts maar ook met de doktersassistente en andere zorgverleners in de praktijk. Het is daardoor mogelijk de ‘ervaringen van patiënten’ van verschillende praktijken naast elkaar te leggen. De CQ-index brengt duidelijke verschillen aan het licht tussen de ene en de andere praktijk, ook als rekening wordt gehouden met de samenstelling van de patiëntenpopulatie. De grootste verschillen werden gemeten in de toegankelijkheid van de praktijk. Zo geeft 51,8% van de mensen geeft aan ‘soms’ of ‘nooit’ binnen 1 minuut iemand van de praktijk aan de lijn te krijgen. Maar dit is een gemiddelde. Tussen praktijken loopt dit percentage uiteen van 18,9 tot 85,6%.
Hierdoor is het ook mogelijk om per praktijk of voor alle praktijken prioriteiten aan te brengen en zo punten te verbeteren waarmee het meeste ‘winst’ te boeken is in de ogen van patiënten. Zo bleek bijvoorbeeld ook dat patiënten het belangrijk vinden dat hun huisarts ze informeert over de bijwerkingen van geneesmiddelen, terwijl dit vaak niet gebeurt. Is zoiets op je praktijk van toepassing, dan weet je als huisarts waar je wat aan kan doen.
De CQ-index huisartsenzorg is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Centrum Klantervaring Zorg, de stichting Miletus (een samenwerkingsverband van verzekeraars), de NPCF, de LHV en het NHG.