Publicatie
Publicatie datum
Eerste Evaluatie van de Jeugdwet: transformatie in zicht?
Bucx, F., Groot, J. de, Hageraats, R., Pehlivan, T. Eerste Evaluatie van de Jeugdwet: transformatie in zicht? TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2018, 96(8), p. 342-347.
Download de PDF
Sinds 2015 is de Jeugdwet van kracht, waarin de verantwoordelijkheid voor de jeugdhulp bij de gemeente is komen te liggen.
Deze wet bevat twee soorten doelen.
Ten eerste doelen die de kwaliteit van de jeugdhulp, en de veiligheid en de rechtspositie van cliënten waarborgen.
Ten tweede doelen die een transformatie beogen waarin er eerder hulp op maat wordt gegeven, en er meer samenhang is en meer ruimte voor professionals.
In de Eerste Evaluatie van de Jeugdwet werd onderzocht hoe het drie jaar na de invoering staat met de realisatie van deze doelen – onder andere via onderzoeken naar de perspectieven van cliënten, gemeenten en het zorglandschap, en een juridische analyse.
Doel
In dit artikel geven we de belangrijkste bevindingen weer.
Algemene conclusie is dat de uitvoering van de Jeugdwet zich op een aantal belangrijke punten (nog) niet in de richting van de doelen van de Jeugdwet beweegt. Zo is het lang niet altijd eenvoudig voor cliënten om hulp te krijgen, en is er (nog) geen vermindering van specialistische jeugdhulp waarneembaar. Ook komt de samenwerking tussen jeugdhulpaanbieders onderling, en met het bredere sociale domein lang niet altijd van de grond. We
doen enkele aanbevelingen, onder andere om de vindbaarheid van hulp te vergroten. (aut. ref.)
Deze wet bevat twee soorten doelen.
Ten eerste doelen die de kwaliteit van de jeugdhulp, en de veiligheid en de rechtspositie van cliënten waarborgen.
Ten tweede doelen die een transformatie beogen waarin er eerder hulp op maat wordt gegeven, en er meer samenhang is en meer ruimte voor professionals.
In de Eerste Evaluatie van de Jeugdwet werd onderzocht hoe het drie jaar na de invoering staat met de realisatie van deze doelen – onder andere via onderzoeken naar de perspectieven van cliënten, gemeenten en het zorglandschap, en een juridische analyse.
Doel
In dit artikel geven we de belangrijkste bevindingen weer.
Algemene conclusie is dat de uitvoering van de Jeugdwet zich op een aantal belangrijke punten (nog) niet in de richting van de doelen van de Jeugdwet beweegt. Zo is het lang niet altijd eenvoudig voor cliënten om hulp te krijgen, en is er (nog) geen vermindering van specialistische jeugdhulp waarneembaar. Ook komt de samenwerking tussen jeugdhulpaanbieders onderling, en met het bredere sociale domein lang niet altijd van de grond. We
doen enkele aanbevelingen, onder andere om de vindbaarheid van hulp te vergroten. (aut. ref.)
The Dutch Child and Youth Act has been in force since 2015, in which responsibilities for youth care were transferred to municipalities.
The legislation contains two kinds of aims.
Firstly, the aims for safeguarding the quality of youth care, and the safety and legal status of clients.
And secondly, aims with the intention of bringing about a transformation in youth care in that made to measure assistance is offered, and that there ismore coherence and space for professionals to operate in.
The first evaluation of the legislation entailed an analysis of the status of these aims, including studies into the perspectives of clients, municipalities and the care system.
Aim
In this article we report on the most significant findings.
The general conclusion is that with regard to a number of important aspects, the execution of the legislation is not (yet) moving in the direction of the aims in mind when it was created. For example, it is not always easy for clients to gain access to assistance, and there is (still) no visible reduction in specialist youth care. Furthermore, the intended cooperation between youth care providers themselves, and with the wider social domain, has yet to be reached. We have made some recommendations, which will hopefully improve accessibility to the right care. (aut. ref.)
The legislation contains two kinds of aims.
Firstly, the aims for safeguarding the quality of youth care, and the safety and legal status of clients.
And secondly, aims with the intention of bringing about a transformation in youth care in that made to measure assistance is offered, and that there ismore coherence and space for professionals to operate in.
The first evaluation of the legislation entailed an analysis of the status of these aims, including studies into the perspectives of clients, municipalities and the care system.
Aim
In this article we report on the most significant findings.
The general conclusion is that with regard to a number of important aspects, the execution of the legislation is not (yet) moving in the direction of the aims in mind when it was created. For example, it is not always easy for clients to gain access to assistance, and there is (still) no visible reduction in specialist youth care. Furthermore, the intended cooperation between youth care providers themselves, and with the wider social domain, has yet to be reached. We have made some recommendations, which will hopefully improve accessibility to the right care. (aut. ref.)