Publicatie
Publicatie datum
Huisartsenposten en spoedvisites in Holland Noord: een modelmatige analyse van aanrijdtijden.
Kenens, R.J., Jong, T. de, Bakker, D.H. de. Huisartsenposten en spoedvisites in Holland Noord: een modelmatige analyse van aanrijdtijden. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2006, 84(3), p. 168-173.
Inleiding: Tot dusver ontbreekt systematisch onderzoek naar de effecten van het instellen van huisartsenposten op aanrijdtijden naar patiënten. Dit artikel verschaft inzicht in deze effecten. Methode: Modelmatige analyse (met behulp van GIS) van aanrijdtijden naar patiënten bij spoedvisites in Holland Noord in geval van waarneemgroepen en centrale huisartsenposten. Resultaten: De bereikbaarheid verslechtert als gevolg van de overgang naar een grootschalige manier van waarnemen. Het percentage 'onbereikbare' patiënten neemt met 10% toe. De aanrijdtijd bij een dubbel spoedgeval kan oplopen tot 43 minuten. Door onder andere een optimale geografische spreiding van de huisartsenposten kan de bereikbaarheid worden verbeterd. Discussie: De analyses tonen aan welke rol GIS kan spelen bij de besluitvorming rond de locatiekeuze van centrale huisartsenposten. Er wordt inzicht verkregen in de vraag waar mogelijk bereikbaarheidsproblemen ontstaan. Ook kunnen oplossingen zoals het geografisch optimaal spreiden van de husiartsenposten eenvoudig op hun bereikbaarheidseffecten worden doorberekend. (aut.ref.)
Introduction: So far, there has been no systematic research into the effects of the introduction of GP co-operatives on travelling times to patients in case of emergency. This artikel provides data concerning these effects. Methods: A standard model (with the help of GIS) analysis of travel times to patients in case of emergency before and after a planned introduction of GP co-operatives in the district Holland North. Reusults: The introduction of GP co-operatives will decrease the accessibility of patients. In this case the percentage of the patients who cannot be reached by the GP within 15 minutes increases by 10%. The maximum travel time of GPs in GP co-operatives amounts to 43 minutes, in the worst case. these problems can partly be solved by, for example, spreading the locations of the GP co-operatives. Discussion: GIS can support the allocation of GP co-operatives in regions. Possible negative effects for travel times to patients in case of emergency as a result of a larger scale organisation of out-of-hours care can easily be presented in a map. The same holds for possible solutions to improve accessibility.
Gegevensverzameling