Publicatie

Publicatie datum

Kwaliteitsbevordering paramedische zorg: evaluatie accreditatie van bij- en nascholing.

Plas, M., Biermans, M., Hofhuis, H., Ende, E. van den. Kwaliteitsbevordering paramedische zorg: evaluatie accreditatie van bij- en nascholing. Utrecht: NIVEL, 2000. 110 p.
Download de PDF
In het BKPZ-programma waren projecten opgenomen waarin de tien paramedische beroepsgroepen een accreditatiesysteem voor bij- en nascholing zouden ontwikkelen. Gaandeweg werd besloten om te komen tot één gezamenlijk accreditatiesysteem. Dit is ontwikkeld door het Nederlands Paramedisch instituut (NPi) is samenwerking met de beroepsverenigingen.
Uitgangspunt voor de ontwikkeling waren de kwaliteitscriteria voor scholing die in het programma Ondersteuning Kwaliteitsbeleid Paramedische Zorg (OKPZ-programma) zijn opgesteld.
In het project is een aantal accreditatie-instrumenten ontwikkeld: een aanvraagformulier voor aanbieders, een beoordelingsformulier voor de accreditatiecommisie en een evaluatieformulier voor de cursisten, met een verzamelformulier.
Men onderscheidt accreditatie van instellingen en accreditatie van scholingsactiviteiten. Een instelling kan geaccrediteerd worden aan de hand van bestaand scholingsmateriaal. Is zij eenmaal geaccrediteerd, dan hoeft zij voor nieuwe activiteiten geen accreditatie meer aan te vragen. Daarnaast worden de concrete scholingsactiviteiten ter accreditatie beoordeeld; voor volgende activiteiten hoeft alleen een aantal vragen beantwoord te worden. Aan de hand van een evaluatie door de cursisten wordt een scholingsactiviteit bovendien achteraf beoordeeld. Bij overwegend negatieve beoordeling wordt de accreditatie ingetrokken en vindt hertoetsing plaats.
De accreditatie wordt toegekend door een accreditatiecommissie. In het kader van dit project is niet vastgesteld wie deze commissie moeten vormen. Men acht het wel noodzakelijk dat in de commissie in elk geval één persoon zit met vakinhoudelijke deskundigheid.
De aanbieders van bij- en nascholing zijn over het algemeen positief over de ontwikkelde accreditatiesystematiek. Men vindt de instrumenten duidelijk en relevant. Men denkt dat inderdaad een goed inzicht wordt verkregen in de kwaliteit van het aanbod, en dat de kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd wordt. Een probleem is echter wel dat voor veel aanbieders het invullen van het aanvraagformulier te veel werk en tijd kost. Hierdoor zouden met name de kleine aanbieders benadeeld kunnen worden. Ook de eis dat voor accreditatie van de instelling drie scholingsactiviteiten ingezonden moeten worden, kan voor kleine instellingen problemen opleveren. Op deze en enkele andere punten zou het systeem nog bijgesteld kunnen worden.
Ten slotte zou het interessant kunnen zijn om een gezamenlijke accreditatiecommissie voor alle paramedische beroepsgroepen in te stellen. Dit zou voor aanbieders van scholing aan verschillende beroepsgroepen, de aanvraag veel eenvoudiger maken. De beroepsgroepen onderzoeken op het ogenblik deze mogelijkheid.