Publicatie

Publicatie datum

Normen voor patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen?: een beschouwing over het gebruik van normen om patiëntenvriendelijkheid van ziekenhuizen aan te toetsen.

Sluijs, E.M., Janse, A. Normen voor patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen?: een beschouwing over het gebruik van normen om patiëntenvriendelijkheid van ziekenhuizen aan te toetsen. Utrecht: NIVEL, 2002. 53 p.
Download de PDF
Wanneer verdient een ziekenhuis een (on)voldoende voor patiëntvriendelijkheid? Zouden daar absolute normen voor ontwikkeld moeten worden? Of is de gemiddelde score in de hele sector een adequaat ijkpunt om ziekenhuizen in te delen naar goed en minder goed? Het NIVEL zet de sterke en zwakke punten op een rij van de huidige vergelijkingsmethode, waarbij de gemiddelde score van alle instellingen als ijkpunt geldt voor het beoordelen van de score van één instelling. Ook worden alternatieven beschreven. De ziekenhuizen zelf pleiten voor normen die gekoppeld zijn aan de (jaarlijks stijgende!) gemiddelde score van alle ziekenhuizen. Alleen in bijzondere situaties zou sprake moeten zijn van absolute normen, bijvoorbeeld wanneer de gezondheid van de patiënt gevaar loopt als de norm niet wordt gehaald. Dat staat in een door het NIVEL uitgegeven beschouwing over het gebruik van normen voor de patiëntvriendelijkheid ziekenhuizen. Dit rapport is een onderdeel van het ziekenhuisvergelijkingsonderzoek dat het NIVEL en de Consumentenbond samen uitvoeren in opdracht van het ministerie van VWS en de Consumentenbond. Het toetsen van de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen heeft onder meer als doel consumenten en andere partijen inzicht te geven in de kwaliteit van de zorg.