Publicatie

Publicatie datum

Onderzoeksprogramma Kwaliteit van Zorg: vragenlijst continuïteit van zorg vanuit cliëntperspectief VCC: handleiding en vragenlijsten.

Casparie, A.F., Foets, M., Raaijmakers, M.F., Bakker, D.H. de, Schneider, M.J., Sterkenburg, P.S., Janssen, C.G.C., Bijman-Schulte, A.M., Bakker, R.H., Moorer, P., Dassen, T.W.N., Suurmeijer, T.P.B.M. Onderzoeksprogramma Kwaliteit van Zorg: vragenlijst continuïteit van zorg vanuit cliëntperspectief VCC: handleiding en vragenlijsten. Utrecht/Den Haag: NIVEL, Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 1998. 38 p.
Download de PDF
In het kader van het Onderzoekprogramma Kwaliteit van Zorg (KWAZO) van NWO is de Vragenlijst Continuïteit van zorg vanuit Cliëntperspectief (VVC) ontwikkeld. Deze vragenlijst is bestemd voor instellingen en organisaties die zorg bieden aan thuiswonende chronisch zieken of aan mensen met dementie of een (verstandelijke) handicap. De vragenlijst geeft ook patiënten- en ouderverenigingen en verzekeraars de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de continuïteit van de zorg. Bij deze vragenlijst is een aparte handleiding geschreven waarin naast de achtergrond van de vragenlijst en de wetenschappelijke onderbouwing ervan een concrete handreiking wordt gegeven voor de uitvoering van een peiling naar de continuïteit met behulp van de VVC.
Juist voor de betreffende groepen patiënten is continuïteit in de zorgverlening van groot belang. Deze cliënten krijgen immers door het langdurig beroep dat zij op zorg doen maken met de overdracht van de behandeling aan andere hulpverleners, bijvoorbeeld bij verwijzing, of vakantie of ziekte van de behandelend hulpverlener. Ook hebben zij vaak tegelijk te maken met hulpverleners uit verschillende disciplines. Dan zijn goede informatieuitwisseling en samenwerking gewoonlijk een voorwaarde voor het leveren van een goede zorg.
Ook is van belang dat het hulpaanbod blijft aansluiten bij de hulpvraag van de patiënt: is het juiste type hulp beschikbaar op het moment dat de patiënt die nodig heeft, zijn de wachttijden acceptabel, volgt het aanbod de vraag?
In de VCC gaat het om de continuïteit zoals de cliënt die waarneemt. Uitgangspunt is de moderne visie op de cliënt als mondig en kritisch persoon, die geen passieve zorg-ontvanger is. Door deze benadering worden met de VVC alleen die aspecten van continuïteit beoordeeld die direct of indirect waarneembaar zijn voor de cliënt.
Met de VCC kan de continuïteit van uiteenlopende soorten zorg worden gemeten: van medische zorg via paramedische zorg en thuiszorg tot voorlichting en psychische begeleiding.