Publicatie

Publicatie datum

Rapporteren van patiëntervaringen ten behoeve van kwaliteitsverbetering: inzichten uit het Maxima Medisch Centrum.

Boer, D. de, Zuizewind, C., Driesenaar, J., Plass, A.M. Rapporteren van patiëntervaringen ten behoeve van kwaliteitsverbetering: inzichten uit het Maxima Medisch Centrum. www.nivel.nl: NIVEL, 2016. 30 p.
Download de PDF
Kernpunten:
- Kwaliteitsinformatie waardevol, maar terugkoppeling kan vaak beter
- Medewerkers van het ziekenhuis Maxima Medisch Centrum geven aan dat zij informatie over patiëntervaringen heel waardevol vinden, maar met sommige manieren van terugkoppeling niet goed uit de voeten kunnen.
- Door met de manier van terugkoppeling goed aan te sluiten bij de belevingswereld van ziekenhuismedewerkers wordt de gepresenteerde informatie beter bruikbaar voor kwaliteitsbeleid.
- Ook blijkt het presenteren van betrouwbaarheidsintervallen voor veel ziekenhuismedewerkers eerder hinderlijk dan verhelderend.
- Er is behoefte aan nauwe aansluiting tussen de rapportage en de situatie in het ziekenhuis.
- Tevens is er een sterke behoefte aan (streef-) normen vanuit de organisatie die haalbaar zijn, maar ook ambitieus mogen zijn.
- Tot slot blijkt er een behoefte te bestaan aan kwalitatieve informatie.
- De bevindingen uit dit onderzoek bieden concrete aanknopingspunten voor het maken van rapportages die aansluiten bij de belevingswereld van ziekenhuismedewerkers.
- De implementatie daarvan blijft niettemin een groot aandachtspunt omdat sommige bevindingen ook maatwerk per ziekenhuis of afdeling vereisen en dat is vaak arbeidsintensief.
- Daarnaast staat de behoefte aan eenvoudige informatie soms op gespannen voet met wetenschappelijke principes en is het van belang om hier een goed evenwicht in te vinden.