

De gezondheidszorg dient bij te dragen aan een betere gezondheid en hogere levenskwaliteit van de patiënt. Wij onderzoeken hoe patiënten de zorg ervaren en wat ze vinden van de kwaliteit ervan. Met deze kennis stimuleren we zorgaanbieders om zo patiëntgericht mogelijk te werken.
Om de kwaliteit en effectiviteit van de zorg goed te kunnen beoordelen is het essentieel de mening van de patiënt te kennen en erbij te betrekken.
Binnen het onderzoeksprogramma Zorg vanuit Patiëntenperspectief doen we onderzoek op verschillende vlakken binnen de zorg bekeken vanuit de patiënt zelf. We gebruiken hier verschillende methoden voor. We noemen vier projecten:
Het Nivel onderzoekt hoe we patiënten het best kunnen bevragen over hun meningen en ervaringen met de zorg. Hiervoor ontwikkelen we vragenlijsten: PREMs en PROMs.In het Dossier PREMs en PROMs: kwaliteit meten vanuit patiëntenperspectief vindt u hier meer over.
Wij willen weten wat patiënten en burgers bezighoudt in de zorg.
Om meer en dieper inzicht te krijgen in wat patiënten en burgers bezighoudt maken we regelmatig gebruik van ons Burgerplatform.
Het Burgerplatform is een methode om burgers en patiënten te laten meepraten over complexe vraagstukken binnen de gezondheidszorg. De burgers vinden we in een van onze panels en via onze netwerken; voor elk onderwerp kunnen we gericht en snel een relevante groep mensen bij elkaar brengen, vaak met mensen uit ons Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Met introducterende presentaties, interactieve oefeningen en de kruisbestuiving die plaatsvindt tussen de deelnemers registreren we hoe burgers aankijken tegen een gekozen thema.
Met hun actieve inbreng kunnen beleidsmakers en zorgverleners hun beleid en de uitwerking hiervan in de praktijk toetsen en verbeteren.
De Transparantiemonitor een langlopend project dat zich richt op de vraag hoe transparantie in de zorg zich ontwikkelt en wat dat oplevert in termen van ‘best passende zorg’. Wij onderzoeken transparantie in de zorg elk jaar vanuit een eigen, onderscheidende invalshoek.
In ons onderzoek in 2021-2022 hebben we vier verschillende manieren die bijdragen aan de best passende zorg voor de patiënte centraal gesteld. In de infographic zijn deze weergegeven als vier 'knoppen waaraan gedraaid kan worden’ om zorggebruikers te helpen op weg naar de best passende zorg (klik op de afbeelding om de hele infographic te openen).
In ons onderzoek in 2018-2021 hebben wij verschillende onderwerpen terugkerend gemonitord onder artsen en zorggebruikers.
In Dossier Transparantiemonitor vindt u al ons onderzoek over transparantie in de zorg vanaf 2018 bij elkaar.
De manier waarop we verbinding maken tussen onderzoek, beleid en praktijk hangt af van de context en van het soort onderzoek.
Bij het opzetten en uitvoeren van een project werken we het liefst nauw samen met betrokken partijen en patiënten. Hiertoe maken we gebruik van de inbreng van begeleidingscommissies, focusgroepen, het Burgerplatform en interviews. Ook werken we samen met beleidsmakers, vaak deels op locatie.
Waar intensieve samenwerking om praktische of principiële redenen minder voor de hand ligt, voeren we een onderzoek zelfstandig uit. Dit kan voorkomen wanneer samenwerking de onafhankelijkheid van de onderzoekers in de weg staat. Wanneer we een project zelfstandig uitvoeren houden we wel contact met de mensen die werken binnen ons onderzoeksveld. Op die manier sluiten resultaten altijd goed aan bij wat de praktijk nodig heeft. Bij samenwerkingsprojecten en co-creatie wisselen we al tijdens het onderzoeksproces kennis uit. Zodoende heeft het onderzoek al impact voordat de uiteindelijke resultaten beschikbaar zijn.
Ons onderzoek heeft een aantal directe maatschappelijke effecten die duidelijk zichtbaar zijn in de zorg. Het gebruik van de ingevulde PROMs en PREMs en de verhalen van patiënten in onze onderzoeken dragen indirect bij aan een betere positie van de patiënt. Waar mogelijk neemt deze zelf beslissingen over zijn/haar zorg.