Publicatie

Publicatie datum

Verantwoording aanpassing vragenlijsten en indicatoren CQI VV&T.

Asmoredjo, J., Boer, D. de, Delnoij, D. Verantwoording aanpassing vragenlijsten en indicatoren CQI VV&T. Utrecht: Centrum Klantervaring Zorg, 2012. 19 p.
Download de PDF
Om de kwaliteit van de ouderenzorg inzichtelijk te maken hebben veldpartijen in 2007 het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg ontwikkeld (Stuurgroep Verantwoorde Zorg, 2007). Dit kwaliteitskader bevatte prestatie-indicatoren voor verpleging, verzorging en thuiszorg (VV&T) die voor een belangrijk deel gebaseerd zijn op ervaringen van cliënten.

In 2010 werden het kwaliteitskader en de vragenlijsten op basis van een zorgvuldige evaluatie aangepast. In de loop van 2011 zijn verschillende uitgangspunten rondom het Kwaliteitskader en de Stuurgroep Verantwoorde Zorg echter opnieuw tegen het licht gehouden. Zo hebben de partijen uit de Stuurgroep geconstateerd dat het buitengewoon lastig is om met één en dezelfde set van prestatie-indicatoren te voldoen aan de informatiebehoefte van alle relevante veldpartijen. Het uitgangspunt dat de veldpartijen consensus dienen te bereiken over één en dezelfde gemeenschappelijke set van prestatie-indicatoren is dan ook verlaten. Niettemin blijven de partijen wel samenwerken, want daar waar overlap bestaat tussen informatiebehoeften willen zij middels een gezamenlijke uitvraag de registratielasten voor zorgaanbieders zo laag mogelijk houden. In het verlengde hiervan hebben de veldpartijen ook nog eens kritisch gekeken naar hun informatiebehoefte en hun informatievraag scherper geformuleerd. Bij het beantwoorden van de verscherpte informatievraag zagen de partijen ook in de toekomst een duidelijke rol voor de CQ-index. Tegelijkertijd zijn er in 2011 verschillende kritische geluiden geweest richting de CQ-index, met name vanuit de zorgaanbieders. Deze kritische geluiden, gecombineerd met de verscherpte informatievraag, zijn aanleiding geweest om de indicatoren en vragenlijsten aan te passen en te verkorten.

Globaal is de werkwijze geweest dat de veldpartijen op grond van de verscherpte informatievraag opnieuw de relevante onderwerpen en thema’s voor prestatie-indicatoren hebben geformuleerd. Vervolgens is bekeken in hoeverre vragen uit de huidige CQ-index vragenlijsten gebruikt kunnen worden om deze thema’s op een verantwoorde manier in te vullen. Het rapport dat nu voor u ligt vormt een verantwoording van dit proces en beschrijft in detail op welke manier de CQI vragenlijsten zijn aangepast en welke stappen daarbij doorlopen zijn.