Publicatie

Publicatie datum

Wat vinden Nederlanders van de gezondheidszorg en de zorgverzekering? Eerste landelijke resultaten van de Nederlandse vertaling van de CAHPS 3.0 Adult Commercial Questionnaire.

Delnoij, D., Asbroek, G. ten, Arah, O., Koning, J. de, Klazinga, N., Stam, P., Poll, A., Schee, E. van der. Wat vinden Nederlanders van de gezondheidszorg en de zorgverzekering? Eerste landelijke resultaten van de Nederlandse vertaling van de CAHPS 3.0 Adult Commercial Questionnaire. Utrecht: NIVEL, 2005.
Download de PDF
Kernpunten:
- De afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC en het NIVEL hebben in opdracht van en in samenwerking met Agis een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid om de AmerikaanseConsumer Assessment of Health Plan Survey CAHPS® vragenlijsten te vertalen en aan te passen voor gebruik in de Nederlandse context.
- Het doel van CAHPS vragenlijsten bestaat uit het inventariseren van ervaringen van verzekerden met hun verzekeraar en met de aangeboden zorg.
- CAHPS bestaat uit een set van gestandaardiseerde vragenlijsten en rapportage instrumenten waarmee op betekenisvolle manier de waardering van verzekerden over de kwaliteit van gezondheidszorg wordt vastgelegd. Sinds het begin van CAHPS zijn er drie versies ontwikkeld.
- De laatste CAHPS 3.0 is in gebruik sinds 2002.

In het onderzoeksproject in opdracht van Agis is de CAHPS 3.0 Adult Commercial Questionnaire door twee vertalers uit het Engels vertaald in het Nederlands en vervolgens door twee andere vertalers weer terug naar het Engels. De vertaalde vragenlijst is uitgezet onder een steekproef van Agis.
Gegevensverzameling