Online informatie over medicatie kan beter aansluiten op behoeften van burgers
Voor burgers is het lastig in te schatten welke website betrouwbare medische informatie geeft. Ook verschillen zij in hun informatiebehoefte. Het Nivel organiseerde in samenwerking met het Netwerk Patiënteninformatie een Burgerplatform om in kaart te brengen aan welke informatie burgers behoefte hebben, hoe zij online zoeken naar informatie, wat zij vinden van de huidige informatie en welke verbeterpunten zij zien. De resultaten kunnen door het Netwerk Patiënteninformatie gebruikt worden bij het opzetten van een landelijk netwerk van websites waar burgers begrijpelijke en betrouwbare informatie over medicatie kunnen vinden.
Waar de een behoefte heeft aan veel en gedetailleerde informatie over de medicatie en aandoeningen, heeft de ander juist behoefte aan meer specifieke informatie over één medicijn. Op het internet kunnen zij een bulk aan informatie vinden. Het lastige voor hen is te bepalen welke informatie betrouwbaar en begrijpelijk is. Goede informatievoorziening over medicatie is echter van groot belang, omdat het bijdraagt aan het goed gebruik ervan.
Informatie op maat voor drie categorieën webgebruikers
De deelnemers verschilden in hun informatiebehoeften en zochten in verschillende bronnen naar informatie over medicatie. Drie profielen, eerder geïdentificeerd in onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, zijn toegepast om verschillen in informatiebehoeften in kaart te brengen.
Het eerste profiel, de informatiezoeker, zoekt breed (niet alleen informatie over de medicatie maar ook de aandoening) en naar veel en gedetailleerde informatie.
Het tweede profiel, de informatievermijder, zoekt juist gericht naar specifieke informatie over de medicatie en wil zo min mogelijk ‘extra’ informatie vinden in de zoektocht.
Het derde profiel, de luisteraar, zit tussen de informatiezoeker en informatievermijder in en heeft minder goed voor ogen welke informatie hij/zij zoekt.
Toegankelijkheid informatie vergroten
In het aanbieden van informatie op de websites blijken deze drie profielen goede handvatten te geven om beter aan te sluiten bij de verschillende behoeften van burgers. Deelnemers suggereerden bijvoorbeeld om meer gelaagdheid in de informatie aan te brengen op de websites. Het toevoegen van meer visuele elementen werd als verbeterpunt gegeven. Om de leesvriendelijkheid te vergroten werd rustig kleurgebruik aanbevolen. Door het vermijden van moeilijke woorden is de informatie voor iedereen toegankelijk.
Het onderzoek
Het Nivel heeft, samen met Pharos en de Patiëntenfederatie Nederland, een adviserende rol voor het Netwerk Patiënteninformatie, dat recentelijk is opgericht met steun van het ministerie van VWS. Dit Netwerk bestaat uit het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG), het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) en Lareb.
Tijdens het Burgerplatform dat het Nivel heeft georganiseerd, zijn zij de dialoog aangegaan met burgers om meer te weten te komen over hun informatiebehoeften en zoekgedrag naar online informatie over medicatie. Hierbij zijn de vier websites van deze partijen bekeken (apotheek.nl, thuisarts.nl, lareb.nl, cbg-meb.nl). Aan het Burgerplatform deden 21 deelnemers mee, die variëren in leeftijd en geslacht en allen deel uitmaken van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.
Contactpersonen:
Nivel: Marcia Vervloet, Dolf de Boer
Netwerk Patiënteninformatie: mw. Jutta Serrarens (secretaris) via j.serrarens@cbg-meb.nl
UvA/ASCoR: mw. dr. Annemiek Linn via a.j.linn@uva.nl
Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!