Nivel: Patiënten zijn ook in 2024 positief over bejegening door de huisarts; ook zien minder burgers af van zorg vanwege de kosten dan in 2023
Nieuws
08-05-2025

Patiënten zijn ook in 2024 positief over bejegening door de huisarts; ook zien minder burgers af van zorg vanwege de kosten dan in 2023

Net als voorgaande jaren zijn burgers in 2024 over het algemeen tevreden over de zorgverlening die ze krijgen. Een grote meerderheid blijft positief over de manier waarop de huisarts hen bejegent. Ook zien minder burgers af van een doktersbezoek, verdere behandeling of medicijnen vanwege de kosten dan vorig jaar. Dit én meer blijkt uit de jaarlijkse peiling ‘Tevredenheid van burgers over zorgverlening’ aan de hand van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De jaarlijkse peilingen worden sinds 2016 elk jaar opgenomen op de website van Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ).

Op de website van De Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ) zijn cijfers van het Nivel opgenomen met vele andere kerncijfers over zorg en gezondheid, die door verschillende partijen worden aangeleverd. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gebruikt deze kerncijfers ter ondersteuning van zijn beleid.

Kerncijfers 2024 Tevredenheid van burgers over zorgverlening
Sinds 2016 meten wij elk jaar de tevredenheid van burgers over zorg. Dat hebben we geconcretiseerd door vier onderwerpen te definiëren. Voor elk onderwerp verschijnt elk jaar een aparte publicatie.

Over 2024 zijn op basis van de volgende onderwerpen vier infographics gemaakt:

  • Tevredenheid over de bejegening door de huisarts
  • Tevredenheid over gezamenlijke besluitvorming over een behandeling
  • Tevredenheid over toegankelijkheid van zorg, in termen van kosten en wachttijden
  • Tevredenheid over het vermogen en de mogelijkheden tot het vervullen van sociale rollen en activiteiten

We lichten in dit bericht twee van deze onderwerpen uit. Meer weten over alle vier de onderwerpen, die over meer jaren gemeten zijn? Ga naar Nivel-cijfers Tevredenheid van burgers over zorgverlening.

Burgers tevreden over hoe huisarts hen bejegent

Voor het meten van de tevredenheid van patiënten over de bejegening door de huisarts hebben we verschillende aspecten van bejegening uitgevraagd, zoals: voldoende tijd nemen en zaken op een begrijpelijke manier uitleggen. In de peiling over 2024 geven burgers voor alle aspecten van bejegening aan dat ze hier meestal of altijd tevreden over zijn.

Mijn huisarts ...

Minder burgers zien af van zorg vanwege de kosten

In 2024 heeft 8% van de burgers vanwege de kosten afgezien van een doktersbezoek, verdere behandeling of medicijnen, tegenover 11% in 2023. In de jaren 2016-2024 is een daling te zien in het percentage mensen dat vanwege de kosten afziet van een doktersbezoek, verdere behandeling of medicijnen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de daling voornamelijk in de eerste jaren was te zien en het percentage nu al een aantal jaar schommelt tussen de 7 en 11%. Vanaf 2020 leek er sprake van een stijging, maar deze lijkt niet door te zetten.

Afzien van zorg

Over het onderzoek

De Nivel-cijfers over de tevredenheid van burgers over zorgverlening zijn het resultaat van herhaald vragenlijstonderzoek met panelleden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. Sinds 2016 voert het Nivel dit vragenlijstonderzoek uit. Ieder jaar in november ontvangt een steekproef van 1500 panelleden de vragenlijst (schriftelijk en online) met vragen over de vier onderwerpen omtrent tevredenheid over zorg. De steekproef is representatief voor de bevolking van 18 jaar en ouder, qua leeftijd en geslacht. De resultaten van 2024 zijn gebaseerd op de antwoorden van 782 respondenten (respons 52%). Alle peilingen vanaf 2016 vindt u geordend bij elkaar op Nivel-cijfers Tevredenheid van burgers over zorgverlening.

 

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.