CQ-index (CQI) Hulp bij het huishouden ontwikkelen, 2009
Duur: okt 2008 - sept 2009
Achtergrond
Om de kwaliteit van de Hulp bij het Huishouden te kunnen toetsen is door het Ministerie ven VWS, IGZ en veldpartijen een kwaliteitsdocument opgesteld waarin o.a. een aantal kwaliteitseisen en indicatoren zijn geformuleerd. Deze zijn geoperationaliseerd in een vragenlijst CQ Index Hulp bij het Huishouden, met als doel systematisch consumentenervaringen met de zorg, in dit geval cliënten die gebruik maken van Hulp bij het Huishouden, te verzamelen.
Onderzoeksvraag
Wat zijn de psychometrische eigenschappen van de ontwikkelde CQ Index Hulp bij het Huishouden van cliënten van aanbieders? Wat is het discriminerend vermogen van de verschillende schalen van het instrument?
Methode
Ontwikkelen en uittesten van de conceptvragenlijst bij 3.600 cliënten van 20 aanbieders (thuiszorgorganisaties)
Resultaat
Optimaliseren van de vragenlijst (zo kort mogelijk), met goede psychometrische eigenschappen en onderscheidend vermogen.