Vergroten van inzicht rond het gebruik van indicatieve wachttijdinformatie ZorgkaartNederland
Duur: sep 2023 - mrt 2024
Achtergrond
ZorgkaartNederland is een product van Patiëntenfederatie Nederland. Op de website kunnen patiënten een review achterlaten over ervaringen met zorgverleners en zorgvoorzieningen. De informatie op Zorgkaart Nederland is recent uitgebreid met wachttijdeninformatie. Dit ondersteunt het doel van ZorgkaartNederland om transparantie en keuzevrijheid in de zorg te stimuleren. De huidige presentatie van de wachttijden op de website is echter suboptimaal.
Doel
Het doel van dit onderzoek is het vergroten van inzicht in de informatiebehoefte, knelpunten en kansen rond het gebruik van de NZA-indicatieve wachttijdeninformatie. Inzicht vanuit vier gebruikersgroepen, (patiënten, zorgverleners die doorverwijzen, zorgaanbieders die wachttijden doorgeven en zorgverzekeraars) wordt gebruikt om de wachttijdeninformatie op ZorgkaartNederland te optimaliseren.
Methode
In totaal worden 20-25 interviews afgenomen verdeeld over de vier gebruikersgroepen. Daarnaast wordt een afgebakend literatuuronderzoek uitgevoerd. Een synthese van de inzichten uit de interviews per gebruikersgroep en een synthese van de literatuur worden ter verificatie besproken in een stakeholderbijeenkomst.
Resultaat
Een openbaar onderzoeksrapport waarin we ervaringen en meningen van de verschillende gebruikersgroepen beschrijven rondom wachttijden en wachttijdinformatie, en aanbeveling doen hoe de wachttijdinformatie op de website van ZorgkaartNederland geoptimaliseerd kan worden.