Publicatie
Publicatie datum
Building bridges for trust: strengthening patient-centred communication in pharmacy for optimal inhaler use in asthma and COPD patients.
Paske, R. te. Building bridges for trust: strengthening patient-centred communication in pharmacy for optimal inhaler use in asthma and COPD patients. 2025, 224 p. Proefschrift van de Rijksuniversiteit Groningen.
Aanleiding
In Nederland maken meer dan anderhalf miljoen mensen met astma en/of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) gebruik van inhalatiemedicatie. Bijna 70% van deze mensen gebruikt deze medicatie niet volgens de voorschriften. Dit komt enerzijds door een suboptimale therapietrouw, maar ook door een verkeerde inhalatietechniek. Wanneer mensen met astma en/of COPD inhalatiemedicatie voorgeschreven krijgen, is het apotheekteam (bestaande uit zowel de apothekersassistenten als de apotheker) vaak de laatste zorgverlener die zij zien voordat ze beginnen met het gebruik van de medicatie. Dit, in combinatie met hun kennis en ervaring met uitgifte van medicatie, maakt dat het apotheekteam een sleutelfunctie heeft om patiënten die gebruik maken van inhalatiemedicatie te informeren en te begeleiden in het optimaal gebruik van medicatie. Deze sleutelfunctie past in de verschuiving van de focus binnen de apotheek van het verstrekken van producten naar het leveren van goede en patiëntgerichte zorg. Om deze zorg goed te kunnen leveren, is het belangrijk dat de patiënt vertrouwen heeft in het apotheekteam. Het is daarnaast belangrijk dat het apotheekteam zelf ook vertrouwen heeft in de eigen vaardigheden om op een patiëntgerichte manier te communiceren. Dit proefschrift levert een bijdrage aan het in kaart brengen van in hoeverre het apotheekteam vertrouwen geniet van patiënten en deze communicatievaardigheden beheerst.
Doelstellingen
De doelstellingen van dit proefschrift waren om (1) inzicht te krijgen in de rol van het vertrouwen van patiënten in medicatie en de gezondheidszorg, en het zelfvertrouwen van apothekersassistenten; en (2) apothekersassistenten te ondersteunen bij het leveren van betere zorg door hun patiëntgerichte communicatie te verbeteren inclusief specifieke vaardigheden om patiënten met astma en COPD goede (inhalatie)medicatie-consultatie te bieden.
Conclusie
Vertrouwen vormt de basis voor patiëntgerichte communicatie in de dagelijkse apotheekpraktijk. Goede communicatie door het apotheekteam zorgt ervoor dat patiënten zich begrepen en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen. Trainingen, bijvoorbeeld videofeedback training, kunnen de communicatieve vaardigheden van het team versterken, wat leidt tot meer vertrouwen en betere informatie-uitwisseling. Voor patiënten met astma of COPD is dit vertrouwen belangrijk bij routinecontroles van inhalatietechnieken. Meer vertrouwen kan namelijk bijdragen aan beter medicijngebruik en positieve gezondheidsresultaten.
In Nederland maken meer dan anderhalf miljoen mensen met astma en/of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) gebruik van inhalatiemedicatie. Bijna 70% van deze mensen gebruikt deze medicatie niet volgens de voorschriften. Dit komt enerzijds door een suboptimale therapietrouw, maar ook door een verkeerde inhalatietechniek. Wanneer mensen met astma en/of COPD inhalatiemedicatie voorgeschreven krijgen, is het apotheekteam (bestaande uit zowel de apothekersassistenten als de apotheker) vaak de laatste zorgverlener die zij zien voordat ze beginnen met het gebruik van de medicatie. Dit, in combinatie met hun kennis en ervaring met uitgifte van medicatie, maakt dat het apotheekteam een sleutelfunctie heeft om patiënten die gebruik maken van inhalatiemedicatie te informeren en te begeleiden in het optimaal gebruik van medicatie. Deze sleutelfunctie past in de verschuiving van de focus binnen de apotheek van het verstrekken van producten naar het leveren van goede en patiëntgerichte zorg. Om deze zorg goed te kunnen leveren, is het belangrijk dat de patiënt vertrouwen heeft in het apotheekteam. Het is daarnaast belangrijk dat het apotheekteam zelf ook vertrouwen heeft in de eigen vaardigheden om op een patiëntgerichte manier te communiceren. Dit proefschrift levert een bijdrage aan het in kaart brengen van in hoeverre het apotheekteam vertrouwen geniet van patiënten en deze communicatievaardigheden beheerst.
Doelstellingen
De doelstellingen van dit proefschrift waren om (1) inzicht te krijgen in de rol van het vertrouwen van patiënten in medicatie en de gezondheidszorg, en het zelfvertrouwen van apothekersassistenten; en (2) apothekersassistenten te ondersteunen bij het leveren van betere zorg door hun patiëntgerichte communicatie te verbeteren inclusief specifieke vaardigheden om patiënten met astma en COPD goede (inhalatie)medicatie-consultatie te bieden.
Conclusie
Vertrouwen vormt de basis voor patiëntgerichte communicatie in de dagelijkse apotheekpraktijk. Goede communicatie door het apotheekteam zorgt ervoor dat patiënten zich begrepen en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen. Trainingen, bijvoorbeeld videofeedback training, kunnen de communicatieve vaardigheden van het team versterken, wat leidt tot meer vertrouwen en betere informatie-uitwisseling. Voor patiënten met astma of COPD is dit vertrouwen belangrijk bij routinecontroles van inhalatietechnieken. Meer vertrouwen kan namelijk bijdragen aan beter medicijngebruik en positieve gezondheidsresultaten.
Objective
In the Netherlands, more than one and a half million people with asthma and/or Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) use inhalation medication. Nearly 70% of these users do not use their medication according to the prescribed instructions. This is partly due to suboptimal adherence to therapy, but also due to incorrect inhalation techniques. When people with asthma and/or COPD are prescribed inhalation medication, the pharmacy team (consisting of both pharmacy technicians [PTs] and pharmacists) is often the last healthcare provider they see before starting the medication. This, combined with their knowledge and experience in dispensing medication, gives the pharmacy team a key role in informing and guiding patients in the optimal use of their medication. This key role aligns with the shift in focus within the pharmacy from merely dispensing products to providing high-quality, patient-centred care. To deliver this care effectively, it is important that patients have trust in the pharmacy team. Additionally, it is important that the pharmacy team itself has confidence in its own abilities to communicate in a patient-centred manner. This thesis contributes to mapping the extent to which the pharmacy team is trusted by patients and how well they master these communication skills.
Aims
The objectives of this thesis were to (1) gain insight into the role of patients’ trust in medication and healthcare, as well as the self-confidence of pharmacy technicians (PTs); and (2) support PTs in providing better care by improving their patient-centred communication, including specific skills to offer effective (inhalation) medication consultations to patients with asthma and COPD.
Conclusion
Trust forms the foundation for patient-centred communication in daily pharmacy practice. Effective communication by the pharmacy team ensures that patients feel understood and valued, which is essential for building trust. Trainings, such as video feedback, can enhance the communication skills of the team, leading to increased trust between patients and PTs, and improved information exchange. For patients with asthma or COPD, this trust is crucial during routine inhalation technique reviews. Increased trust can contribute to better medication use and health outcomes.
In the Netherlands, more than one and a half million people with asthma and/or Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) use inhalation medication. Nearly 70% of these users do not use their medication according to the prescribed instructions. This is partly due to suboptimal adherence to therapy, but also due to incorrect inhalation techniques. When people with asthma and/or COPD are prescribed inhalation medication, the pharmacy team (consisting of both pharmacy technicians [PTs] and pharmacists) is often the last healthcare provider they see before starting the medication. This, combined with their knowledge and experience in dispensing medication, gives the pharmacy team a key role in informing and guiding patients in the optimal use of their medication. This key role aligns with the shift in focus within the pharmacy from merely dispensing products to providing high-quality, patient-centred care. To deliver this care effectively, it is important that patients have trust in the pharmacy team. Additionally, it is important that the pharmacy team itself has confidence in its own abilities to communicate in a patient-centred manner. This thesis contributes to mapping the extent to which the pharmacy team is trusted by patients and how well they master these communication skills.
Aims
The objectives of this thesis were to (1) gain insight into the role of patients’ trust in medication and healthcare, as well as the self-confidence of pharmacy technicians (PTs); and (2) support PTs in providing better care by improving their patient-centred communication, including specific skills to offer effective (inhalation) medication consultations to patients with asthma and COPD.
Conclusion
Trust forms the foundation for patient-centred communication in daily pharmacy practice. Effective communication by the pharmacy team ensures that patients feel understood and valued, which is essential for building trust. Trainings, such as video feedback, can enhance the communication skills of the team, leading to increased trust between patients and PTs, and improved information exchange. For patients with asthma or COPD, this trust is crucial during routine inhalation technique reviews. Increased trust can contribute to better medication use and health outcomes.