Publicatie

Publicatie datum

Building bridges for trust: strengthening patient-centred communication in pharmacy for optimal inhaler use in asthma and COPD patients.

Paske, R. te. Building bridges for trust: strengthening patient-centred communication in pharmacy for optimal inhaler use in asthma and COPD patients. 2025, 224 p. Proefschrift van de Rijksuniversiteit Groningen.

Download de PDF
Aanleiding
In Nederland maken meer dan anderhalf miljoen mensen met astma en/of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) gebruik van inhalatiemedicatie. Bijna 70% van deze mensen gebruikt deze medicatie niet volgens de voorschriften. Dit komt enerzijds door een suboptimale therapietrouw, maar ook door een verkeerde inhalatietechniek. Wanneer mensen met astma en/of COPD inhalatiemedicatie voorgeschreven krijgen, is het apotheekteam (bestaande uit zowel de apothekersassistenten als de apotheker) vaak de laatste zorgverlener die zij zien voordat ze beginnen met het gebruik van de medicatie. Dit, in combinatie met hun kennis en ervaring met uitgifte van medicatie, maakt dat het apotheekteam een sleutelfunctie heeft om patiënten die gebruik maken van inhalatiemedicatie te informeren en te begeleiden in het optimaal gebruik van medicatie. Deze sleutelfunctie past in de verschuiving van de focus binnen de apotheek van het verstrekken van producten naar het leveren van goede en patiëntgerichte zorg. Om deze zorg goed te kunnen leveren, is het belangrijk dat de patiënt vertrouwen heeft in het apotheekteam. Het is daarnaast belangrijk dat het apotheekteam zelf ook vertrouwen heeft in de eigen vaardigheden om op een patiëntgerichte manier te communiceren. Dit proefschrift levert een bijdrage aan het in kaart brengen van in hoeverre het apotheekteam vertrouwen geniet van patiënten en deze communicatievaardigheden beheerst.

Doelstellingen
De doelstellingen van dit proefschrift waren om (1) inzicht te krijgen in de rol van het vertrouwen van patiënten in medicatie en de gezondheidszorg, en het zelfvertrouwen van apothekersassistenten; en (2) apothekersassistenten te ondersteunen bij het leveren van betere zorg door hun patiëntgerichte communicatie te verbeteren inclusief specifieke vaardigheden om patiënten met astma en COPD goede (inhalatie)medicatie-consultatie te bieden.

Conclusie
Vertrouwen vormt de basis voor patiëntgerichte communicatie in de dagelijkse apotheekpraktijk. Goede communicatie door het apotheekteam zorgt ervoor dat patiënten zich begrepen en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen. Trainingen, bijvoorbeeld videofeedback training, kunnen de communicatieve vaardigheden van het team versterken, wat leidt tot meer vertrouwen en betere informatie-uitwisseling. Voor patiënten met astma of COPD is dit vertrouwen belangrijk bij routinecontroles van inhalatietechnieken. Meer vertrouwen kan namelijk bijdragen aan beter medicijngebruik en positieve gezondheidsresultaten.