Hoofd onderzoeksafdeling Organisatie en Sturing in de Zorg; programmaleider Zorgstelsel en Sturing; bijzonder hoogleraar Zorgstelsel en Sturing CAPHRI, Universiteit Maastricht
Publicatie
Publicatie datum
Compensatie eigen risico: nooit van gehoord, maar ik denk wel dat ik er recht op heb.
Reitsma-van Rooijen, M., Jong, J. de. Compensatie eigen risico: nooit van gehoord, maar ik denk wel dat ik er recht op heb. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2011, 89(2), p. 121-128.
Download de PDF
Er zijn veel verschillende vergoedings- en compensatieregelingen voor ziektegerelateerde uitgaven. Het is belangrijk dat dergelijke regelingen goed worden uitgevoerd, zodat er geen rechthebbenden zijn die de vergoeding of compensatie mislopen en zodat er geen mensen zijn die deze ten onrechte aanvragen of krijgen. In 2008 is de regeling compensatie eigen risico ingevoerd. Deze compensatie krijgen rechthebbenden in principe automatisch uitbetaald. Als men deze compensatie niet krijgt, maar er toch recht op denkt te hebben, kan men de compensatie alsnog aanvragen. Uit een evaluatie van deze compensatieregeling door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat een groot deel (85%) van deze aanvragen onterecht is. Dit grote aantal onterechte aanvragen leidt tot onnodig hoge uitvoeringskosten. Het huidige onderzoek laat zien dat degenen die toch recht denken te hebben op de compensatie en deze alsnog aan gaan vragen, lang niet altijd weten wat de regeling inhoudt. Ook zoeken zij nauwelijks informatie over deze regeling op. Om het percentage onterechte aanvragen en de extra uitvoeringskosten die dat met zich meebrengt terug te dringen, is het van belang om mensen beter te informeren over de compensatieregeling. Mogelijk reduceert dit ook het aantal rechthebbenden dat de compensatie ten onrechte niet krijgt. (aut.ref.)
There are many different compensatory arrangements for health related expenses. It is important that these are executed correctly, to prevent that people who are entitled to compensation do not receive the compensation and that people claim the compensation who are not entitled to receive a compensation. In 2008, the compensation arrangement for the obligatory deductible has been introduced. This compensation is paid automatically. People who do not receive the compensation but regard themselves as rightful claimants can ask for the compensation. An evaluation of the compensation arrangement of the Dutch Healthcare Authority shows that many requests for compensation of the obligatory deductible are not justified (85%). This high number of not-justifiable requests leads to unnecessary cost of work. Current research shows that people who regard themselves as rightful claimants and ask for the compensation do not exactly know the ins and outs of the compensation arrangement. They also hardly look for information about this arrangement. To reduce the percentage of not-justifiable requests and the extra cost of work this causes, it is important to provide people with more information about the compensation arrangement for the obligatory deductible. This is expected to reduce also the number of people who are entitled to compensation but do not receive it.
Gegevensverzameling