Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Publicatie
Publicatie datum
CQ-index Mammacare: onderzoek naar het discriminerend vermogen: ervaren kwaliteit van zorg bij een borstafwijking vanuit het perspectief van patiënten.
Koopman, L., Rademakers, J. CQ-index Mammacare: onderzoek naar het discriminerend vermogen: ervaren kwaliteit van zorg bij een borstafwijking vanuit het perspectief van patiënten. Utrecht: NIVEL, 2008. 54 p.
Download de PDF
Patiënten vinden de kwaliteit van mammacare over het algemeen goed en de verschillen in ervaren kwaliteit van mammacare tussen ziekenhuizen zijn klein, zo blijkt uit onderzoek naar het discriminerend vermogen van de CQ-index Mammacare. De CQ-index Mammacare biedt een goede basis om de ervaren kwaliteit van zorg te meten vanuit het perspectief van patiënten met een goedaardige of kwaadaardige borstafwijking. Deze CQ-index is in 2007 ontwikkeld en bestaat uit twee versies van vragenlijsten. De ene versie vraagt naar de ervaringen van patiënten met een goedaardige borstafwijking en de andere naar die van patiënten met een kwaadaardige borstafwijking. Het NIVEL heeft nu ook onderzocht in hoeverre deze CQ-index kan discrimineren, dat wil zeggen of er tussen zorginstellingen/ziekenhuizen verschillen in ervaren zorg zijn vast te stellen.
Het discriminerend vermogen van de CQ-index Mammacare blijkt voor een aantal kwaliteitsaspecten goed te zijn. Vragen over deze kwaliteitsaspecten zijn te gebruiken voor grootschalig onderzoek tussen zorginstellingen, om verschillen in ervaringen van geboden mammacare te onderzoeken. Verder kunnen zorginstellingen de vragenlijst intern gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te inventariseren zoals patiënten met een borstafwijking die ervaren. En ze kunnen de zorgverlening dan eventueel aanpassen aan de wensen en behoeften van deze patiënten.
Het discriminerend vermogen van de CQ-index Mammacare blijkt voor een aantal kwaliteitsaspecten goed te zijn. Vragen over deze kwaliteitsaspecten zijn te gebruiken voor grootschalig onderzoek tussen zorginstellingen, om verschillen in ervaringen van geboden mammacare te onderzoeken. Verder kunnen zorginstellingen de vragenlijst intern gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te inventariseren zoals patiënten met een borstafwijking die ervaren. En ze kunnen de zorgverlening dan eventueel aanpassen aan de wensen en behoeften van deze patiënten.
CQ-index breast care
The CQ-index breast care is a useful instrument to assess patients’ experiences with breast care. The CQ-index corresponds to an international trend, as NIVEL researchers show in their publication in the European Journal of Cancer.
Patient-centeredness has become central in many healthcare systems worldwide. Transparency is an important requirement: hospitals must be informed about their patients’ experiences to be able to improve aspects of low satisfaction. Consequently, patient satisfaction measurement has become routine in many countries. In this context, it is innovative to measure patients’ experiences (in stead of their satisfaction) and to compare these experiences with the importance patients attach to quality aspects. The Consumer Quality-index (CQ-index) is a new Dutch instrument by which patients’ experiences and their priorities can be measured. In the Netherlands, the CQ-index has become the national standard to measure patient experiences.
Quality improvement
Using the new CQ-index breast care, hospitals can assess specific quality aspects that need improvement. For example, breast cancer patients thought that information about a second opinion is very important, and they reported relatively negative experiences on that aspect. A quick appointment following referral or quickly available test results were also important to patients, but patients reported quite positive experiences in most hospitals. There is not much improvement potential on these aspects. The CQ-index informs about the relation between the importance that patients attaches to an issue and how often this aspect leads to a negative experience.
The CQ-index survey
The NIVEL regularly updates the CQ-index surveys. Hospitals that want to use the survey can download it from the website of the Centre for Consumer Experience in Healthcare. In addition to hospitals, other parties such as health Insurance companies and patient organisations can use the survey.
The CQ-index breast care is a useful instrument to assess patients’ experiences with breast care. The CQ-index corresponds to an international trend, as NIVEL researchers show in their publication in the European Journal of Cancer.
Patient-centeredness has become central in many healthcare systems worldwide. Transparency is an important requirement: hospitals must be informed about their patients’ experiences to be able to improve aspects of low satisfaction. Consequently, patient satisfaction measurement has become routine in many countries. In this context, it is innovative to measure patients’ experiences (in stead of their satisfaction) and to compare these experiences with the importance patients attach to quality aspects. The Consumer Quality-index (CQ-index) is a new Dutch instrument by which patients’ experiences and their priorities can be measured. In the Netherlands, the CQ-index has become the national standard to measure patient experiences.
Quality improvement
Using the new CQ-index breast care, hospitals can assess specific quality aspects that need improvement. For example, breast cancer patients thought that information about a second opinion is very important, and they reported relatively negative experiences on that aspect. A quick appointment following referral or quickly available test results were also important to patients, but patients reported quite positive experiences in most hospitals. There is not much improvement potential on these aspects. The CQ-index informs about the relation between the importance that patients attaches to an issue and how often this aspect leads to a negative experience.
The CQ-index survey
The NIVEL regularly updates the CQ-index surveys. Hospitals that want to use the survey can download it from the website of the Centre for Consumer Experience in Healthcare. In addition to hospitals, other parties such as health Insurance companies and patient organisations can use the survey.