Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Publicatie
De invloed van rolmodellen op de specialismekeuze van toekomstige artsen.
Berg, J. van den, Rademakers, J.J.D.J.M., Cate, Th.J. ten. De invloed van rolmodellen op de specialismekeuze van toekomstige artsen. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs: 2006, 25(5), p. 227-234.
Lees online
Inleiding: De beroepskeuze van medisch studenten is afhankelijk van verschillende factoren. Naast onder andere persoonlijke kenmerken en eerdere ervaringen in een specialisme, kunnen ook rolmodellen een belangrijke rol spelen. Mogelijk is de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke medisch specialisten en hoogleraren mede veroorzaakt door een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen. Methode: Er is een literatuurstudie verricht. Met behulp van Medline en andere zoekmachines is er gezocht naar nationale en internationale literatuur over het onderwerp. De kenmerken en eigenschappen van rolmodellen, en het effect en gebruik van een rolmodel zijn onderzocht. Waar mogelijk is er gekeken naar verschillen tussen mannen en vrouwen. Resultaten: Er zijn tien relevante publicaties gevonden over de invloed van rolmodellen op de beroepskeuze van geneeskundestudenten. Zes studies vinden een positieve relatie tussen het rolmodel en de beroepskeuze van de student. Eén studie vindt geen duidelijk positief effect. Twee studies geven aan dat vrouwelijke rolmodellen in de chirurgie een belangrijke rol kunnen spelen in de beroepskeuze voor chirurgie van vrouwelijke studenten. Conclusie en discussie: Rolmodellen kunnen een belangrijke rol spelen in de beroepskeuze van geneeskundestudenten. Faculteiten en specialismen kunnen van dit gegeven gebruik maken door rolmodellen op de juiste plaatsen in het medisch onderwijs in te zetten. (aut. ref.)
Introduction: The choice of a specialty by medical students is affected by many different factors. Personal characteristics and experiences in different specialties play a part as well as various role models. The lack of female role models may explain the under-representation of female specialists and full professors in medicine. Special features of role models, the effects and the possible use of role models were investigated. Whenever possible, the difference between male and female students was reported. Method: A literature search of the national and international literature was performed using Medline and other search tools. Results: The search yielded 10 relevant articles about the influence of role models on medical students’ choice of specialty. Six studies reported a positive relationship between role models and specialty choice. One study reported no positive effect. Two studies showed that female role models can play an important role in attracting female students into surgery. Conclusion and discussion: Role models can play an important role in medical students’ choice of specialty. Universities and specialties can make use of this fact by ensuring that students are presented with role models at suitable stages during the curriculum. (aut. ref.)