Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Publicatie
Publicatie datum
Gezondheidsvaardigheden: waarom doen ze er toe?
Rademakers, J. Gezondheidsvaardigheden: waarom doen ze er toe? TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2015, 93(3), p. 89-91.
Download de PDF
‘Gezondheidsvaardigheden’ is de gangbare Nederlandse vertaling voor de term ‘health literacy’. Met gezondheidsvaardigheden worden de competenties van burgers en patiënten bedoeld in het vinden, begrijpen en toepassen van informatie op het gebied van gezondheid, ziekte en zorg. Meer uitgebreide definities omvatten ook psychologische en sociale aspecten, zoals motivatie, zelfvertrouwen en sociale steun. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden hebben een slechtere gezondheid. Gezondheidsvaardigheden worden beschouwd als een belangrijke determinant van gezondheidsverschillen. Het NIVEL heeft recent een kennissynthese uitgebracht waarin belangrijke inzichten uit onderzoek naar gezondheidsvaardigheden worden samengevat. Deze forumbijdrage is geïnspireerd op die publicatie.
Health literacy: why does it matter? Health literacy are competencies that people need to find, understand and apply information regarding health, illness and care. Broader definitions include psychological and social aspects. Of Dutch adults, three out of ten have an inadequate or problematic health literacy level. Lower health literacy has a negative impact on health outcomes. Health literacy is regarded by the WHO as an important determinant of health disparities. In the Netherlands, health literacy has only fairly recently become a topic of public debate. More research is needed into the (cost-)effectiveness of health literacy interventions. Also barriers for implementation require further attention.