Senior onderzoeker Internationaal vergelijkend onderzoek (WHO)
Publicatie
Publicatie datum
Primary care quality management in Uzbekistan.
Boerma, W.G.W., Kringos, D.S., Verschuuren, M., Pellny, M., Baymirova, L. Primary care quality management in Uzbekistan. Kopenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2008. 91 p.
Download de PDF
De eerstelijnszorg wordt in Oezbekistan vooral centraal aangestuurd. Op papier zien de kwaliteitsvoorzieningen er goed uit. Nu moet de praktijk volgen, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL dat is uitgevoerd op initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De resultaten zijn gepubliceerd in een WHO-rapport.
In Oezbekistan is kwaliteitsverbetering in de eerstelijnszorg een nationale prioriteit. Het ministerie van Volksgezondheid heeft tal van wetten, standaarden, regels en procedures ontwikkeld om de kwaliteit te beheersen en verbeteren. Punt van aandacht is nu de verdere invoering van een breed pakket van eerstelijns zorgvoorzieningen. “Zoals gebruikelijk in landen die eens tot de Sovjet Unie behoorden, wordt de gezondheidszorg van boven af door de overheid aangestuurd met weinig inbreng van uitvoerenden. Bij kwaliteit van zorg is het juist belangrijk dat artsen, verpleegkundigen en anderen daar letterlijk werk van maken. Het zal dus nog een toer worden om het kwaliteitsbeleid ook echt te laten werken”, aldus Wienke Boerma die het onderzoek in Oezbekistan leidde.
Centrale aansturing
Huisartspraktijken in Oezbekistan worden geleid door een manager. Dit is een arts die verantwoordelijk is voor meerdere praktijken. De centrale aansturing in Oezbekistan betekent ook dat er bij beleidsvorming weinig ruimte is voor inbreng van niet-gouvernementele organisaties, zoals huisartsen- en patiëntenorganisaties. Voor een adequaat functionerende eerste lijn zouden deze organisaties meer ruimte moeten krijgen.
Instrument
Het Oezbeekse ministerie van volksgezondheid verklaarde in een overeenkomst met de WHO kwaliteitsbeheersing en verbetering in de eerste lijn tot een nationale prioriteit. In 2007 vroeg de WHO haar Collaborating Centre NIVEL hiervoor een kwaliteitsmanagementinstrument te ontwikkelen. Dit instrument is onder meer getest in drie provincies (Fergana, Syrdarya en Tashkent). Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit diverse bronnen. Op nationaal niveau werden statistische en andere gegevens verzameld, en gestructureerde interviews gehouden met experts zoals vertegenwoordigers van het ministerie en artsenorganisaties. Verder werden vragenlijsten verspreid onder zorgmanagers en huisartsen. Het rapport biedt handvatten en gerichte aanbevelingen om de zorgkwaliteit in de Oezbeekse eerstelijnszorg beter te managen. De aanbevolen strategieën kunnen ook voor beleidsmakers en huisartsen in andere landen relevant zijn.
In Oezbekistan is kwaliteitsverbetering in de eerstelijnszorg een nationale prioriteit. Het ministerie van Volksgezondheid heeft tal van wetten, standaarden, regels en procedures ontwikkeld om de kwaliteit te beheersen en verbeteren. Punt van aandacht is nu de verdere invoering van een breed pakket van eerstelijns zorgvoorzieningen. “Zoals gebruikelijk in landen die eens tot de Sovjet Unie behoorden, wordt de gezondheidszorg van boven af door de overheid aangestuurd met weinig inbreng van uitvoerenden. Bij kwaliteit van zorg is het juist belangrijk dat artsen, verpleegkundigen en anderen daar letterlijk werk van maken. Het zal dus nog een toer worden om het kwaliteitsbeleid ook echt te laten werken”, aldus Wienke Boerma die het onderzoek in Oezbekistan leidde.
Centrale aansturing
Huisartspraktijken in Oezbekistan worden geleid door een manager. Dit is een arts die verantwoordelijk is voor meerdere praktijken. De centrale aansturing in Oezbekistan betekent ook dat er bij beleidsvorming weinig ruimte is voor inbreng van niet-gouvernementele organisaties, zoals huisartsen- en patiëntenorganisaties. Voor een adequaat functionerende eerste lijn zouden deze organisaties meer ruimte moeten krijgen.
Instrument
Het Oezbeekse ministerie van volksgezondheid verklaarde in een overeenkomst met de WHO kwaliteitsbeheersing en verbetering in de eerste lijn tot een nationale prioriteit. In 2007 vroeg de WHO haar Collaborating Centre NIVEL hiervoor een kwaliteitsmanagementinstrument te ontwikkelen. Dit instrument is onder meer getest in drie provincies (Fergana, Syrdarya en Tashkent). Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit diverse bronnen. Op nationaal niveau werden statistische en andere gegevens verzameld, en gestructureerde interviews gehouden met experts zoals vertegenwoordigers van het ministerie en artsenorganisaties. Verder werden vragenlijsten verspreid onder zorgmanagers en huisartsen. Het rapport biedt handvatten en gerichte aanbevelingen om de zorgkwaliteit in de Oezbeekse eerstelijnszorg beter te managen. De aanbevolen strategieën kunnen ook voor beleidsmakers en huisartsen in andere landen relevant zijn.
The Uzbek government has a central role in primary care quality management. On paper, many quality management structures and procedures exist. Now, primary care practice should follow, as NIVEL research – done on the initiative of the World Health Organisation (WHO) – has shown. The results have been published in a WHO report.
With donor support, quality improvement in primary care is a national priority. Many laws, decrees and orders deal with the improvement of (primary) health care services. The time has come to further develop and implement a model for comprehensive primary care services. According to the project leader Wienke Boerma: “In former-Soviet countries, the government typically has a central role in steering the health care system leaving little room for input from stakeholders. When tackling quality of care, it is of great importance that doctors, and nurses and others involved in the care process take an active role. It will therefore be a challenge to realise an effective quality policy”.
A top-down approach
Primary care practices in Uzbekistan are led by deputy head district doctors. This is a physician responsible for multiple practices. The final responsibility for the quality of primary care facilities is with the Ministry of Health, but within this ministry the responsibilities seem to be fragmented. As a result of this top-down approach, the position of non-governmental organizations –such as patient organizations or medical professional associations– in laws and in health policy development is weak. In a strong primary care system, these stakeholders would require a more embedded position.
A Primary Care Quality Management Instrument
In an agreement with WHO, the Uzbek Ministry of Health declared primary care quality management and improvement to be a national priority. In 2007, the WHO asked her Collaborating Centre NIVEL to develop a quality management instrument. This instrument, the Primary Care Quality Management Instrument, has been tested in three provinces in Uzbekistan (Fergana, Syrdarya en Tashkent). The Instrument consisted of three questionnaires that were completed by national experts from different stakeholder organizations in the health system, and by managers and GPs from the three regions.
The report provides assistance and focused recommendations to improve managing care quality in Uzbekistan. The recommended strategies can also be relevant to policy makers and GPs in other countries.
With donor support, quality improvement in primary care is a national priority. Many laws, decrees and orders deal with the improvement of (primary) health care services. The time has come to further develop and implement a model for comprehensive primary care services. According to the project leader Wienke Boerma: “In former-Soviet countries, the government typically has a central role in steering the health care system leaving little room for input from stakeholders. When tackling quality of care, it is of great importance that doctors, and nurses and others involved in the care process take an active role. It will therefore be a challenge to realise an effective quality policy”.
A top-down approach
Primary care practices in Uzbekistan are led by deputy head district doctors. This is a physician responsible for multiple practices. The final responsibility for the quality of primary care facilities is with the Ministry of Health, but within this ministry the responsibilities seem to be fragmented. As a result of this top-down approach, the position of non-governmental organizations –such as patient organizations or medical professional associations– in laws and in health policy development is weak. In a strong primary care system, these stakeholders would require a more embedded position.
A Primary Care Quality Management Instrument
In an agreement with WHO, the Uzbek Ministry of Health declared primary care quality management and improvement to be a national priority. In 2007, the WHO asked her Collaborating Centre NIVEL to develop a quality management instrument. This instrument, the Primary Care Quality Management Instrument, has been tested in three provinces in Uzbekistan (Fergana, Syrdarya en Tashkent). The Instrument consisted of three questionnaires that were completed by national experts from different stakeholder organizations in the health system, and by managers and GPs from the three regions.
The report provides assistance and focused recommendations to improve managing care quality in Uzbekistan. The recommended strategies can also be relevant to policy makers and GPs in other countries.