Voorzitter Raad van Bestuur; hoogleraar 'Patiëntveiligheid', Vrije Universiteit / Amsterdam UMC
Publicatie
Publicatie datum
Vormgeven van patiëntveiligheidsonderwijs: een integraal onderdeel van verantwoorde zorg.
Verweij, L.M., Bruijne, M.C. de, Vries, H. de, Wagner, C. Vormgeven van patiëntveiligheidsonderwijs: een integraal onderdeel van verantwoorde zorg. Tijdschrift voor Urologie: 2016, 6(8), p. 144-151.
Download de PDF
De moderne gezondheidszorg is een complex systeem, dat voortdurend verandert als gevolg van nieuwe technologische en organisatorische ontwikkelingen. Patiëntveiligheid staat daarbij hoog in het vaandel. Toch komt patiëntveiligheid soms (onbewust) in het gedrang, waardoor medische fouten kunnen ontstaan met schade voor de patiënt tot gevolg.
Onderwijs op het gebied van patiëntveiligheid vindt meestal slechts impliciet plaats in de specialistische opleiding en gebeurt weinig op het niveau van het basiscurriculum voor studenten en de vervolgopleiding voor aios.
Een goed curriculum legt de basis voor een leven lang leren en het waarborgen van patiëntveiligheid gedurende de hele loopbaan. Met een betere inbedding van patiëntveiligheidsonderwijs in curriculae kan een generatie artsen worden opgeleid die een bewustere houding ten aanzien van patiëntveiligheid behoudt, te midden van de uitdagingen van een constant veranderende, complexe werkomgeving.
Het eerste deel van deze bijdrage gaat in op patiëntveiligheid als integraal onderdeel van verantwoorde zorg; het tweede deel op het vormgeven van patiëntveiligheidsonderwijs. (aut. ref.)
Onderwijs op het gebied van patiëntveiligheid vindt meestal slechts impliciet plaats in de specialistische opleiding en gebeurt weinig op het niveau van het basiscurriculum voor studenten en de vervolgopleiding voor aios.
Een goed curriculum legt de basis voor een leven lang leren en het waarborgen van patiëntveiligheid gedurende de hele loopbaan. Met een betere inbedding van patiëntveiligheidsonderwijs in curriculae kan een generatie artsen worden opgeleid die een bewustere houding ten aanzien van patiëntveiligheid behoudt, te midden van de uitdagingen van een constant veranderende, complexe werkomgeving.
Het eerste deel van deze bijdrage gaat in op patiëntveiligheid als integraal onderdeel van verantwoorde zorg; het tweede deel op het vormgeven van patiëntveiligheidsonderwijs. (aut. ref.)
Modern health care is a complex and constantly changing system, due to technological and organisational advances. Patient safety has a central role in many organisations. However, it can (unconsciously) be threatened, leading to adverse events. Patient safety education is primarily provided merely and only implicitly, to residents and is incorporated too little in the student curriculum. A good curriculum fits the concept of life-long learning and ensures attention for patient safety throughout careers. Embedding patient safety education in medical curricula will lead to a generation of doctors that is more aware of patient safety issues, amidst the challenges of the constant changing and complex work environment. (aut. ref.)