Nieuws
29-05-2018
Nieuwe RALPH gesprekshandleiding biedt de apotheek handvatten bij lage gezondheidsvaardigheden

Met de RALPH gesprekshandleiding (Recognizing and Addressing Limited Pharmaceutical Literacy) kan het apotheekteam patiënten opsporen waarbij een vermoeden bestaat op problemen bij het geneesmiddelgebruik door beperkte gezondheidsvaardigheden. De gesprekshandleiding is ontwikkeld door het Nivel en UPPER Universiteit Utrecht.

De RALPH gesprekshandleiding brengt met tien vragen gerelateerd aan de eigen medicatie de gezondheidsvaardigheden van de patiënt in kaart. Door tijdige herkenning van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden kan het apotheekteam de patiënt op maat begeleiden bij het geneesmiddelgebruik.

Niet alleen in de apotheek maar ook in andere settings kan de RALPH gesprekshandleiding goed van pas komen. Ook verpleegkundigen, huisartsen of praktijkondersteuners en andere zorgverleners kunnen de gesprekshandleiding inzetten om de zorg rondom geneesmiddelen beter af te stemmen op de vaardigheden van hun patiënten. De RALPH gesprekshandleiding met gebruiksinstructies is te downloaden van de website van de KNMP.

Drie domeinen
De tien vragen in de RALPH gesprekshandleiding beslaan drie domeinen. Het eerste domein is het kunnen lezen en begrijpen van aanwijzingen op het geneesmiddeletiket (functionele vaardigheden). Het tweede domein is het kunnen vinden van informatie over het geneesmiddel of de aandoening en het kunnen gebruiken van deze informatie in de eigen situatie (communicatieve vaardigheden). Ook het uiten van eventuele zorgen over een geneesmiddel valt hieronder. De kritische vaardigheden vormen het derde domein: het kritisch kunnen analyseren en toepassen van informatie, bijvoorbeeld om een bijwerking van een geneesmiddel te herkennen en actie te ondernemen, zoals contact opnemen met de arts of apotheek.

Aangepaste informatie
Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben meer kans op problemen door geneesmiddelen. Bijvoorbeeld omdat  zij hun geneesmiddelen, zonder dat zelf altijd te weten, op een verkeerde manier gebruiken. Voor het apotheekteam is het daarom belangrijk deze patiënten snel te herkennen. Dan kunnen zij hun informatie en begeleiding aanpassen aan de vaardigheden en behoeften van de patiënten.

Bijvoorbeeld door het aanbieden van informatie die voor de patiënt makkelijker te begrijpen is, zoals een illustratie of een animatievideo. Ook kan het apotheekteam de patiënt vragen de gegeven informatie in eigen woorden te herhalen (teach-back methode). Wanneer een patiënt de informatie goed begrijpt, is de kans op verkeerd gebruik van de geneesmiddelen kleiner.

Over het onderzoek
De RALPH gesprekshandleiding is ontwikkeld op basis van de literatuur en input van experts en patiënten. Een eerste versie van de handleiding is getest in 30 openbare apotheken. Bij 274 patiënten is de RALPH gesprekshandleiding gebruikt in een interview afgenomen in de wachtruimte van de apotheek, en  bij 147 patiënten is de gesprekshandleiding ingezet tijdens een reguliere medicatiebeoordeling. De aangepaste versie is vervolgens  getest door 109 apothekers in opleiding die 508 patiënten in de apotheek hebben geïnterviewd. Met deze resultaten is de RALPH gesprekshandleiding geoptimaliseerd.  Dit onderzoek is gesubsidieerd door de  KNMP.

Links