Naar een Lerend zorgsysteem voor zorgcoördinatie in de acute zorg
Duur: jun 2025 - mei 2027
Achtergrond
Door de toenemende schaarste aan zorgpersoneel en het toenemende aantal patiënten, staan de toegankelijkheid en de kwaliteit van de zorg, inclusief de acute zorg, onder druk. Patiënten ontvangen acute zorg als zij een gezondheidsprobleem hebben waarvoor zo snel mogelijk zorg nodig is. Tijdens kantooruren wordt acute zorg vaak geleverd door de eigen huisarts, ambulancevoorzieningen of de Spoedeisende hulp afdelingen in ziekenhuizen (SEH). Het komt echter vaak voor dat deze gezondheidsproblemen buiten kantoortijd ontstaan en patiënten zich moeten wenden tot de huisartsenspoedpost, 112 meldkamer, maar ook crisisvoorzieningen vanuit de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en Verzorging, Verpleging en Thuiszorg (VVT). Zorgcoördinatie zou moeten bijdragen aan passende zorg en aan zorg op de juiste plek, rekening houdend met lokale omstandigheden.
Elke ROAZ-regio, met zijn sub-regio’s, maakt eigen plannen voor het inrichten van zorgcoördinatie. Dit biedt een unieke mogelijkheid om van elkaars ervaringen te leren.
Doel
Het faciliteren van de (verder) invoer van zorgcoördinatie in de acute zorg, door het opzetten van een lerend zorgsysteem. Het lerende zorgsysteem bestaat o.a. uit een monitor, deelplatvorm en leernetwerk.
Werkwijze
Als centraal punt van het lerende zorgsysteem wordt Kennisnet zorgcoördinatie ontwikkeld, een online platform:
1. De monitor zorgcoördinatie
2. Informatie over zorgcoördinatie in de regio’s
3. Ondersteuning voor het leernetwerk
4. Een kennisbank met aanvullende monitoringsbronnen.
Het platform wordt aangeboden via MijnNivel, een bestaand dashboard dat bij uitstek geschikt is voor zowel publicatie van de monitor zorgcoördinatie als informatie-uitwisseling.
Daarnaast kent het project de volgende fasen:
1. Inventariseren: De eerste fase van het project bestaat uit inventariseren en verkennen:
a. Bij de ROAZ-regio’s: welke zorgcoördinatie-plannen hebben ze, welke data en welke leerbehoefte?
b. Welke bronnen van routine zorgdata kunnen gebruikt worden voor de monitor?
2. Start monitoren en leernetwerken: de monitor is online met de eerste cijfers. Daarnaast worden de eerste leernetwerksessie gevuld, op basis van de behoefte uit de regio’s. Het bespreken van de context rond de monitor is een belangrijk onderdeel van elke sessie.
3. Evalueren: Na een jaar wordt met de ROAZ-regio’s geëvalueerd over de monitor, de leernetwerken en de implementatie van zorgcoördinatie.
4. Bijsturen monitor en leernetwerken: de monitor en leersessies worden aangepast op de resultaten van de monitor.
Resultaat
Het beoogde resultaat is een lerend zorgsysteem voor zorgcoördinatie, waarin ROAZ-regio’s en subregio’s vrij cijfers, kennis en ervaringen met elkaar delen ten goede van de implementatie en verdere ontwikkeling van zorgcoördinatie.