Patiënten in 2021 nog steeds positief over bejegening door de huisarts
Nieuws
16-03-2022

Patiënten in 2021 nog altijd positief over bejegening door de huisarts

Net als in voorgaande jaren oordelen patiënten positief over de bejegening door de huisarts. Ruim 8 op de 10 patiënten vindt dat de huisarts hen altijd beleefd en respectvol behandelt. Ook geven steeds meer patiënten aan dat de huisarts hen altijd betrekt bij beslissingen over zorg en behandelingen. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.

Een goede bejegening door de huisarts maakt deel uit van een patiëntgerichte zorg en is daarmee een indicator voor de kwaliteit van zorg. Kwaliteit is, naast betaalbaarheid en toegankelijkheid, een belangrijke pijler van de Nederlandse zorg. Jaarlijks meet het Nivel hoe patiënten de bejegening door hun huisarts ervaren.

De figuur laat de score zien per onderdeel waarop gemeten is. Alle resultaten van het onderzoek zijn te vinden in de infographic ‘Bejegening door huisarts’.

Bejegening door de huisarts 2021

Het onderzoek

De data zijn afkomstig uit vragenlijstonderzoek met het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel, uitgevoerd over de jaren 2016 tot en met 2021. Elk jaar in november ontvangt een steekproef van 1500 leden van dit panel, dat representatief is naar leeftijd en geslacht voor de bevolking van 18 jaar en ouder, een vragenlijst (schriftelijk en online) met onder andere vragen over de bejegening door de huisarts. De resultaten van 2021 zijn gebaseerd op de antwoorden van 837 respondenten (respons van 56%).

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.